Sida 1 av 1

Hur växlar din 6-stegade geartronic?

Postat: ons 27 jul 2011, 01:29
av jajoxc60
Har en XC60 D3 AWD MY12 med 6-stegad automatlåda och 800 mil på mätaren. När den var ny upplevde jag växlingarna som mjuka. Så är dock inte fallet längre. Tycker att det känns väldigt tydligt när lådan går t.ex. mellan 2a och 3e växeln. Så tydligt att hela kroppen gungar till om man inte lutar sig mot ryggstödet. Det är absolut värst när bilen är nystartad men problemet försvinner inte.

Jag upplever växlingarna i den femstegade automaten i min förra XC90 2.5T som mjukare. Däremot är det en skillnad. På XC90n kändes växlingarna tydligare om man gasade hårt. På min XC60 är det tvärtom. Om jag gasar hårt blir växlingen mjukare och det känns mycket tydligare om man gasar försiktigt. Själva rycket blir liksom mer utdraget då.

Hur är era 6-växlade geartronic? Läste på XC70-forumet att någon inte ens kände när lådan växlade. Det får mig att undra om det är nåt fel på min... Kommer ta upp detta på första servicen om 200 mil men är nyfiken vad man ska förvänta sig.

/ j

Re: Hur växlar din 6-stegade geartronic?

Postat: ons 27 jul 2011, 10:56
av Momentum
Jag vet inte om man kan vara sådär kategorisk i sin frågeställning

Växlingarna är ju olika under olika förhållanden

Beroende på hur mycket man gasar, hur man gasar, hur mycket last/motlut det är, och slipping lockup används eller inte, och kanske även beroende på vilken motor som sitter i bilen (har inte provat någon D3 AWD Automat)

Min låda växlar överlag mycket bra och i princip omärkligt (D5 AWD MY11)
Dock kan man om man provocerar med ett kraftig motlut och svag gas, ibland få en liten oskön nerväxling

Din låda försöker nog använda slipping lockup så lite som möjligt, till skillnad mot tidigare då man åkte omkring och slirade nästan hela tiden

Har du provat om du upplever någon skillnad om du gasar sakta men bestämt, eller hastigt och intensivt?

Det är ju också stor skillnad beroende på vilken årsmodell av växellåda vi pratar om

Re: Hur växlar din 6-stegade geartronic?

Postat: ons 27 jul 2011, 10:57
av apersson850
Jag har ju en XC70, med sexstegad Geartroniclåda och D5-maskin.
Gasar jag för fullt, då känns om inte själva växlingarna, så åtminstone resultatet av dem, tydligt. Motorn arbetare ju då med fullt effektuttag vid varje varvtal, och förändringarna i tillgängligt utmatat moment vid de olika växlarna känns tydligt.
Själva växlingarna känns genom att motorn måste tvingas ner i varvtal när en högre växel läggs i, något motorn förstås ogärna gör vid fullt gaspådrag. Visserligen pratar motor och växellåda med varandra, så pådraget är säkert inte fullt i själva växlingsögonblicket, men det känns ändå "runt växlingarna", så att säga.

Kör jag vettigt, alltså med en behaglig fartökning, så att de som till äventyrs somnat i bilen inte vaknar igen, då är jag ibland lika klok om lådan växlade eller ej. Får kolla på varvräknaren för att reda ut det.

Eller som min far (som är pensionerad yrkeschaufför, och alltså inte helt ovan vid att sitta bakom en ratt) sa när han fick provåka min nya bil:
"Växlar den inte automatiskt, då?"
"Jo, den har växlat flera gånger sen vi körde ut från stoppet där borta."
"Hmm. Märks inte nåt'."

Ska tillägga att jag håller med om en sak som skrevs ovan, medans jag höll på med mitt inlägg. Vissa växlingar, som sker när det är lite tveksamt om en nedväxling på grund av uppförsbacke behövs eller ej, men till sist sker, de är inte alls omärkliga. Motorn gnetar på lågt varvtal, sen växlar lådan, varvet åker upp, tillgängligt moment både på grund av det högre varvtalet och sen förstärkt av lägre utväxling ökar rejält och bilen rycker till lite när det börjar dra iväg med större kraft.
Jag vet att Scania jobbar med en automatisk växellåda som ska kunna växla ner på egen hand innan man kommer in i en uppförsbacke, för att slippa de här rycken som uppstår när man måste växla i backen, men där är vi inte än.

Re: Hur växlar din 6-stegade geartronic?

Postat: ons 27 jul 2011, 12:07
av jajoxc60
Momentum skrev:Jag vet inte om man kan vara sådär kategorisk i sin frågeställning Växlingarna är ju olika under olika förhållanden
För att förtydliga. Jag snackar inte om att gasa fullt i uppförsbacke eller nåt här. På min låda känns ALLA växlingar oavsett förhållanden. Låt säga att vi står stillastående på en helt rak väg utan lut i någon riktning och trycker på gasen så att vi accelererar från 0 till 50 försiktigt. Då känner jag först ett tydligt ryck när lådan går från tvåan till trean. När den går från trean till fyran så blir det istället en känsla av att bilen stannar upp lite, antagligen för att kraften tillfälligt försvinner när lådan frikopplar. Dock är det ju märkligt att den 5-växlade geartronicen inte kändes såhär. Den kanske slirade mer, vad vet jag.

/ j

Re: Hur växlar din 6-stegade geartronic?

Postat: ons 27 jul 2011, 12:27
av apersson850
Kommer du hit får du gärna provköra min, så kan du jämföra.

Re: Hur växlar din 6-stegade geartronic?

Postat: ons 27 jul 2011, 14:54
av jajoxc60
Tack för erbjudandet Anders. Det är lite väl långt men jag ska försöka ta en ny provkörning hos bilhandlaren och jämföra. Både en D3a och en D5a.

Re: Hur växlar din 6-stegade geartronic?

Postat: ons 27 jul 2011, 19:36
av Arese
Vi har haft två 6-växlade geartronic, en MY09 och nu en MY11. Det är helt klart så att elvan funkar klart bättre, mindre slirande och klart rappare växlingar. Att det finns två växlingsprogram är också mycket bra. Dock att det finns de som tycker att de inte känner av växlingarna och andra som stör sig handlar helt säkert på att man är olika känsliga. Själv upplever jag vår MY11 som ok avseende lådan men visst känns växlingarna tydligt. Vad som stör mig mer på är dock hur illa den slirar när den är kall eller att den i kombo med D5:an ofta leder till osköna vibrationer. Jag håller Audi/VW:s dubbelkoppling eller den 8-växlade ZF-lådan i min BMW som otroligt mycket bättre, även om jag känner växlingarna även i dessa :D

Re: Hur växlar din 6-stegade geartronic?

Postat: tor 28 jul 2011, 08:19
av erikx
Jag har inte hunnit köra så långt med min XC60 ännu, c:a 150 mil. Dock har jag en del erfarenhet från min V70 2,4D FWD MY10 med aut. Jämför jag XC60:n är den "segare" i sitt normala växlingsprogram. Håller växlarna kortare tid. M.a.o växlar tidigare och drar ofta på en högre växel jämf. med V70:n vid samma fart. Det som stör mig lite är att den rycker vid kallstart rätt hårt mellan 2 och 3:an (tror jag, kan också vara mellan 1:an och 2:an). Det försvinner när motorn och växellådan kommit upp i temperatur. Detta upplevevde jag inte i V70:n. En annan sak som jag märker tydligt är ett klonkande/vinande vid kallstart när jag precis skall köra iväg när D-läget lagts in och jag släpper bromsen. Har en idé om att det kan vara Haldex-systemet som bygger upp sin "förladdning" för bästa grepp vid start. Detta ljud hörs inte mer än en gång efter det jag startat bilen. Det hörs ibland även när jag startar i R-läget.

Sammantaget tycker jag att automatlådan sköter sig bra, och framförallt gillar jag S-läget som gör XC60:an till en "raket" när det behövs :D

Re: Hur växlar din 6-stegade geartronic?

Postat: sön 31 jul 2011, 17:17
av jajoxc60
Tack Arese och erikx.

Det låter som att våra lådor fungerar på exakt samma sätt. Det är framförallt mellan de lägre växlarna som rycken känns.

/ j

Re: Hur växlar din 6-stegade geartronic?

Postat: sön 31 jul 2011, 19:29
av apersson850
Normalt sett tycker jag läge D passar mig bra på min XC70 D5, men jag har provat lite i läge S också nu, mest för att känna om det är någon skillnad. Och det är det verkligen! Bilen blir betydligt alertare, drar iväg snabbare och kör på högre varvtal (lägre växel, alltså) i större utsträckning.

Blir ytterligt tröttsamt att åka i efter en liten stund.