Sida 1 av 2
Svåröppnad förardörr
Postat: sön 08 maj 2011, 22:30
av mikebike
På gamla bilen räckte det med ett drag i innerhandtaget för att öppna dörren, även när den var låst. På denna måste man dra två gånger, inte helt lätt att förstå för "nya" passagerare.
Den senaste tiden har det dock krävts 3, 4 eller fler drag för att öppna förardörren och i går kväll var det även svårt att komma in i bilen när bilen var upplåst.
Det syns att dörrknoppen på förardörren inte åker upp lika långt som de andra när man låser upp, samband?
Har någon råkat ut för samma sak?
Jag får väl boka en tid på verkstan igen, det börjar bli tjatigt nu. Den har nog varit inne en gång i månaden i snitt.
"Volvos bästa modell" skrev någon biltidning, jag är inte imponerad. Och någon fler dieselbil blir det inte.....
Re: Svåröppnad förardörr
Postat: sön 08 maj 2011, 23:09
av Moody
Har du inställningen Autolåsning aktiverad? Alltså inställningen där dörrarna låses när bilen börjar rulla. I så fall behöver man dra i innerhandtaget två gånger när dörrarna sen ska öppnas.
Re: Svåröppnad förardörr
Postat: mån 09 maj 2011, 08:45
av mikebike
Moody skrev:Har du inställningen Autolåsning aktiverad? Alltså inställningen där dörrarna låses när bilen börjar rulla. I så fall behöver man dra i innerhandtaget två gånger när dörrarna sen ska öppnas.
Ja, precis. Men på gamla bilen räckte det med ett drag, och nu behöver man dra upp till 7 gånger ibland! :roll:
Även om man låser upp först kan det krävas fler försök innan dörren går upp.
Re: Svåröppnad förardörr
Postat: mån 09 maj 2011, 08:57
av XC60D3
Jag hade något liknande på min S40 -05. Var tvungen att dra 2 ggr ibland för att dörren skulle öppnas. Vet dock inte vad det kan vara. Behöver man dra upprepade gånger så skulle jag nog vilja påstå att det är dags för ett besök till verkstan. Av nyfikenhet, varför blir det inte fler dieselbilar?
Re: Svåröppnad förardörr
Postat: mån 09 maj 2011, 09:28
av lovlka
mikebike skrev:Det syns att dörrknoppen på förardörren inte åker upp lika långt som de andra när man låser upp, samband?
Det låter verkligen som att det har ett samband. Om dörren inte låses upp fullständigt trots att du rycker i handtaget så är det inte så konstigt att du inte kommer ut...
Tråkigt att behöva åka in till verkstan så ofta. Måndagsex? ;)
Re: Svåröppnad förardörr
Postat: mån 09 maj 2011, 09:52
av mikebike
lovlka skrev:Tråkigt att behöva åka in till verkstan så ofta. Måndagsex? ;)
Jag köpte en två år gammal bil med förhoppningen att alla småfel redan skulle vara fixade, men det var ju fel.
Lyckligtvis köpte jag den hos Bilia tvärs över gatan, så det är inte alltför svårt att "klaga".
Det hade nog blivit bökigare om jag köpt den på en obunden handlare i Göteborg eller privat.
XC60D3 skrev: Av nyfikenhet, varför blir det inte fler dieselbilar?
Fördelen att inte behöva tanka lika ofta och att spara 2:- per mil överväger inte nackdelarna.
Re: Svåröppnad förardörr
Postat: mån 09 maj 2011, 09:56
av Steff 99
Har man automatisk låsning inprogramerad så står det tydligt i instruktionsboken att det krävs att man tar i innerhandtaget två gånger för att öppna dörren.
Man kan enkelt avprogramera detta i menyn, detta finns också beskrivet i instruktionsboken.
Detta gäller oavsätt motortyp, bensin eller diesel ! 8)
Re: Svåröppnad förardörr
Postat: mån 09 maj 2011, 10:29
av XC60D3
mikebike skrev:
XC60D3 skrev: Av nyfikenhet, varför blir det inte fler dieselbilar?
Fördelen att inte behöva tanka lika ofta och att spara 2:- per mil överväger inte nackdelarna.
Så, vilka är nackdelarna? För mig som kör 2500 mil per år och nyss har bytt från bensin till diesel, så är jag uppriktigt sagt nyfiken på nackdelarna. Sist jag hade en dieselbil, så hade vi kilometerskatt ;) (ja, så gammal är jag).
Re: Svåröppnad förardörr
Postat: mån 09 maj 2011, 13:12
av VolvoB20
-Långsammare
-Bullrigare
-Högre NOx utsläpp
-Saftig högre inköpspris (Upp till 50.000 kr på vissa modeller tydligen)
Re: Svåröppnad förardörr
Postat: mån 09 maj 2011, 15:29
av mikebike
VolvoB20 skrev:-Långsammare
-Bullrigare
-Saftig högre inköpspris (Upp till 50.000 kr på vissa modeller tydligen)
-Högre NOx utsläpp
-Och partiklar
-Luktar illa (mest från värmaren)
-Dieselvärmare krånglar oftare än bensinvärmare
-Färre pumpar (trots att det säljs fler dieselbilar än bensin)
-Sämre gångegenskaper (varvtalsområde)
Däremot upplever jag inte att den är svårstartad eller att den har otillräcklig värme i kraftig kyla .