Sida 1 av 2
Nackdelar med sänkning ?
Postat: lör 02 apr 2011, 21:06
av opA
Är det någon här som hunnit få reda på om någon sänkt sin nya S60 och fått några problem eller liknande ?
På V50 gnälldes de ju om lite allt möjligt som "kunde" hända om man sänkte bilen.. tänkte höra om de finns nackdelar med att sänka S60N med ?
Tips och tricks, thanx :)
Re: Nackdelar med sänkning ?
Postat: sön 03 apr 2011, 18:25
av Erst
Rent allmänt så kan köregenskaperna försämras av en sänkning, men jag antar att det är av kosmetiska skäl du vill sänka bilen och då spelar väl det mindre roll.
Re: Nackdelar med sänkning ?
Postat: sön 03 apr 2011, 20:23
av opA
Erst skrev:Rent allmänt så kan köregenskaperna försämras av en sänkning, men jag antar att det är av kosmetiska skäl du vill sänka bilen och då spelar väl det mindre roll.
Inte min bil i fråga utan en polares ;)
Jag får dock tycka tvärtom.. jag får "känslan" av att bilen fick bättre köregenskaper när jag sänkte min V50, kom närmare vägen och gav mer körkänsla.. så känner jag iallafall :)
Re: Nackdelar med sänkning ?
Postat: sön 03 apr 2011, 22:53
av XC90_Executive
Med Heico-sänkning lär det vara safe!
Re: Nackdelar med sänkning ?
Postat: sön 03 apr 2011, 23:52
av perhall
En bra sänkning, t ex Heico eller R-design, förbättrar i princip alltid väghållningen. Men nackdelar finns alltid: sämre komfort, lägre markfrigång (dåligt på väg till svenska faluröda stugor på sommaren m m)... PH
Re: Nackdelar med sänkning ?
Postat: mån 04 apr 2011, 00:56
av StringerBell
perhall skrev:En bra sänkning, t ex Heico eller R-design, förbättrar i princip alltid väghållningen. Men nackdelar finns alltid: sämre komfort, lägre markfrigång (dåligt på väg till svenska faluröda stugor på sommaren m m)... PH
Väldigt dåligt på vintern också. Även inne städer när snöröjningen sviktar.
Re: Nackdelar med sänkning ?
Postat: mån 04 apr 2011, 15:42
av VolvoB20
För att en sänkning ska funka krävs ju att det finns tillräckeligt många justeringsmöjligheter för nya hjulvinklar för att du inte ska drabbas av snedslitning av däcken.
I bland krävs ju tex flytting av infästningspunkterna högst upp i karossen för för att hjulen ska ha rätt vinklar vid sänkning.
Re: Nackdelar med sänkning ?
Postat: mån 04 apr 2011, 22:46
av perhall
Ökat slitage av däck och chassidetaljer blir det nästan säkert. Ett 65-profil-däck kan vara lite snedslitet men funka ändå. Ett 35- eller 40-profil som börjar bli snedslitet skapar mer extraslitage på chassidetaljer + mer oljud + blir snabbare ännu mer snedslitet.
Det luriga är ju att när man provkör en ny bil med sportchassi, extrasänkt och 19-tumshjul (265-35-19 - typisk Audi-dimension) så funkar det bra på slät asfalt. Men över tiden blir det en hel del saker som är känsligare, dyrare och irriterande.
PH
Re: Nackdelar med sänkning ?
Postat: tis 05 apr 2011, 08:03
av Variosboy
Största felet många gör -enligt en kille som jsuterade in mina KONI som jag hade på en bil- är att dom sänker bilen och sen lämnar in den på 4-hjulsinställning, och då ställer de in bilen efter orignalvärden. Då blir det knas enligt honom, och han jobbar med chassiefrågor hela dagarna..
Re: Nackdelar med sänkning ?
Postat: tis 05 apr 2011, 13:10
av opA
Variosboy skrev:Största felet många gör -enligt en kille som jsuterade in mina KONI som jag hade på en bil- är att dom sänker bilen och sen lämnar in den på 4-hjulsinställning, och då ställer de in bilen efter orignalvärden. Då blir det knas enligt honom, och han jobbar med chassiefrågor hela dagarna..
Det är därför man säger att man sänkt bilen så kör dom på "Sport-värden" istället.. det gjorde dom på min när jag gjorde 4-hjulsinställning och sa att jag hade sänkt min 35mm. Så istället för "original" stod de sedan "Sport" på mitt 4-hjuls"kvitto" jag fick efteråt.
Jag tackar för all respons jag fått.. tar den med mig till polaren ! =)