Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#515978
Tänk på att alla tycker olika i dessa frågor. Det bästa är nog att pröva själv först. Det är trots allt begränsat med utrymme i en mellanklassare och lyckas man klämma in en stol så att framförvarande fortfarande sitter bekvämt blir det trångt för barnet väldigt snabbt och vice versa.
#520009
Nu har jag provat en BeSafe X3 isofix i en XC60 och en V70. Lärde mig att det finns ytterligare en parameter; hur isofixkroken i bilen är placerad. Volvo har placerat den längre "bakåt" i bilen/under ryggstödet i baksätet, vilket gör att ett till synes mindre gott utrymme för en bilbarnstol faktiskt räcker till när stolen monteras närmare det bakre ryggstödet. I synnerhet V70 men även XC60 fick en fullstor respektive halvstor vuxen plats i framsätet.

Nackdelen med att placera fästpunkterna på detta sätt? Barnets benutrymme var inte mycket att hurra för.

Edit: Jag fick hjälp av en trevlig man från tillbehörsbutiken; han sade att Volvo säljer inga isofixmonterade bakåtvända stolar. Så visserligen finns det en standard för att montera bilbarnstolar men Volvo har implementerat den för att uppfylla krav från lagstiftning snarare än funktion. Här gäller bilbälte på gammalt hederligt sätt.
#520056
Walgot skrev:Är i bilbytartankar, är intresserad av en v60 eller xc60. Vi har en son på 8 månader som sitter i en besafe isofix barnstol. Vill ha honom i bak. Så min fråga är om det finns några här ute som har en barnstol i bak och fortfarande kan sitta i fram?

MVH

Vi har två stycken "Akta Graco Duo Logic II" stolar med isofix och vi har båda i baksätet (kommer aldrig ha bakåtvända stolar i framsätet pga distraktion för föraren). JAg är lång (187cm) och har inga problem att köra med en sådan bakom förarstolen.

Rätt nyligen var vi inne och testade XC60 och jag får säga att det var änu bättre plats i den eftersom lutningen på baksätet är annorlunda jämfört med XC70:n jag nu kör, så det blev till och med "lite" bättre plats även om XC60 är en mindre bil än XC70 (dock är det nästan samma mått invändigt).

Min rekommendation är helt enkelt, ta er till en volvohandlare och testa en V60 resp. XC60 och ta er tiden att montera i och testa dem med bilbarnstol, först då vet ni om det funkar för ER!
Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&ari[…]

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave