Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#513341
Är i bilbytartankar, är intresserad av en v60 eller xc60. Vi har en son på 8 månader som sitter i en besafe isofix barnstol. Vill ha honom i bak. Så min fråga är om det finns några här ute som har en barnstol i bak och fortfarande kan sitta i fram?

MVH
#513379
Hemmavid använder många BeSafe Isofixstolar, det är den som gäller uppenbarligen tillsammans med Bugaboo barnvagnar. Eftersom jag själv har en sådan och inte kan använda passagerarsätet fram vettigt i min BMW X5 E53 letar jag ny bil, det här håller inte länge till.

Mina spaningar säger mig att ingen bil jag sett, därav några V70 och XC60, har stolen bak med framsätet i behåll. En granne har en Audi A6 Avant som är riktigt rejäl i baksätet jämfört med dessa volvos och den bilens framsäte vill ingen sitta i. Liksom i min bil.

Har letat olika alternativ ett tag.

Jag tror att det är Skoda Superb kombi eller en buss som gäller för detta. Annars får man sätta ungen fram, vilket bara fungerar med ett barn i den åldern förstås... Volvo tillhör de sämsta alternativen generellt vad gäller det åtråvärda barnstolsutrymmet bak. Då jämför jag med fullstora bilar, ex A6, 5-serie, E-klass.

Möjligtvis en Mercedes E-klass kombi. Men mercastolarna plockar typ 2-3 dm utrymme onödigt bakåt i den höjden barnstolen har sin högsta punkt.

Nya A6 har uppenbarligen ett trängre baksäte än den modell som nu ersätts.

Bara att inse att dagens familjebilar inte byggs för dagens bästa bilbarnstolar. Och grattis Skoda, det här hjälper nog försäljningen en del.

PS. Såg en XC60 idag med en BeSafe i framsätet. Det är nog så Volvo tänkt det, i brist på det övriga tänkandet, man kan då ha ett mindre barn i babyskydd i baksätet samtidigt.

PS2. Läste idag i ett test i AMS att Saab 9-5 hade ett barnstolsvänligt baksätesutrymme jämfört med E-klass, 5-serie och nya A6. Kanske värt att kolla upp om Saab känns som ett alternativ, eller överlever som företag.
#513407
Walgot skrev:Är i bilbytartankar, är intresserad av en v60 eller xc60. Vi har en son på 8 månader som sitter i en besafe isofix barnstol. Vill ha honom i bak. Så min fråga är om det finns några här ute som har en barnstol i bak och fortfarande kan sitta i fram?

MVH
Har en XC60 och har precis köpt en Britax Hi-Way II. http://www.britax.se/bilbarnstol/bilbarnstol/hi-way
Våran dotter som är 9mån sitter mycket bra i denna stolen och den som sitter i framsätet kan sitta nästan så långt bak det går trotts att stolen är monterad i baksätet. Mycket nöjd med denna kombinationen av stol och bil.

Obs det måste vara II av stolen då I har för kort stödben för att kunna monteras bak.
#513442
Även vi har en Britax Hiway II monterad bak i en xc60 där vår 1,5 åring sitter. Jag tycker man sitter helt ok i framsätet med denna lösning, jag som är 183 cm har inga problem att sitta framför barnet. Bakom förarsätet har vi placerat vår 6 åring och även det funkar fint.
#513494
Jag kan inte annat än bli lite nyfiken på hur man då får plats bakom förare om platsen framför barnstolen är alldeles för trång? Inte sällan gör föraren anspråk på utrymmet för bakomvarande, såtillvida de (förare) icke är av kortare snitt. Nu vet jag iofs inte hur omnämnda barnstol är beskaffad varför jag egentligen inte skall uttala mig... :D
#514817
Vi har en Besafe izikid x3 bak och det är inga problem för personer kring 185 att sitta framför.

Jag förstår, en del saker går ju […]

Röret är rätt lätt att ta loss[…]

Hej Bilens motorlampa började lysa gult f&oum[…]

Låter som om den drar tjuvluft någon s[…]