Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#515753
Har nu åter haft bilen på verkstad och det konstaterades att stötdämparna åter var boven. Detta är numer ett av volvo känt problem enligt min mekaniker och han sa att man byter till ny typ av stötdämpare. Efter att kört endast från verkstaden så verkar bilen nu helt OK. Vi får se senare när den gått några mil om det återkommer som vid det förra bytet av stötdämpare. Verkstaden (Upplands motor i Uppsala) försöker hittills verkligen hjälpa till att lösa detta på ett bra sätt tycker jag.
#516065
Låter lovande att de hittat ett fel. Kör nu S60 D5 och den skramlar lika mycket som den V60 jag hade tidigare så det har alltså inte med bakluckan att göra som jag trodde först. Låter rimligt som du säger att det är något med dämparna eller liknande.

Har en ny tid på verkstan om ett par dagar. Var 4 gånger med V60n på tre olika verkstäder utan att de kunde fixa skramlet i den innan jag bytte in den mot en S60 (pga skramlet). Nu är det första besöket på verkstan med S60n för att få bort skramlet. När jag ringde hade de ingen koll på något sånt här fel och de tog sig även tid att kolla i datorn efter känsa lösningar men hittade inget, dock erbjöd de sig förstås att jag kunde komma in ändå så de skulle kolla på det.

Jag hoppas verkligen den lösningen du skrev om här har blivit känd bland alla verkstäder om det nu är ett problem som flera har på sina bilar. Volvo borde såklart kalla in alla bilar att fixa detta om det nu är så att de hittat ett fel på dämparna. Att det skramlar om dämparna bak kan ju knappast vara ett tecken på att de fungerar optimalt vilket i sin tur inte bara pga ljudet borde vara en anledning att de byts på alla bilar som har felet... Vill inte gissa hur många som åker runt med skramlet och bara accepterar det som något man får stå ut med tyvärr...

:)
#516117
Jag ska in med min S60 T6 (uttagen i november 2010) nästa vecka just för oljudet från bakvagnen. De skulle prova att byta ut några "stopp" eller liknande på dämparna... men jag tror inte det kommer hjälpa tyvärr. Det var ju någon annan på forumet som fick detta bytt men felet blev inte avhjälpt förräns de bytte dämpare bak.
#516455
Jag kör en V60 T3 (uttagen vid årsskiftet).Redan första veckan började den att krångla. Den bestämde själv när den ville starta , elektronikfel konstaterades på en givare i kopplingen.Skrammel i bakvagnen skulle också undersökas och åtgärdas.Efter 1½ vecka på verkstan hade man bytt givare , felsökt bakvagnen och monterat ner höger dämpare där en "sten" letat sig in mellan fäste och dämpare.Jag hann köra en vecka så var det dags igen.Samma fel igen , ytterligare 1½ vecka på verkstan.Ny givare ( det visade sig finnas två ) och felsök bakvagn . Den här gången byttes båda dämparna bak . Nu har jag kört ca 1 månad , startproblemet verkar vara löst men det är fortfarande skrammel och oljud i bak mest på hö sida och det märks mer nu när 17" lagts på . Så det verkar inte hjälpa med nya dämpare heller.Man kan ju bara hoppas att Volvo tar tag i detta ordentligt för ngn konstruktionsmiss måste det vara
#516836
Tänkte bara tala om att jag var in på Volvo idag med mitt skrammel därbak i V60:n. I mitt fall var det att bakluckan låg och slog emot hela tiden. Det var tydligen ett välkänt problem hos Volvo, och då framför allt på nya V70. Hade någonting med infettningen att göra. Så nu låter bilen som den ska, än så länge. :)
#517531
Nu har jag varit inne med S60n på verkstan.

Detta är mycket riktigt ett välkänt problem hos Volvo och lösningen är att byta dämparna bak. Dämpare till V60 och S80 R-design (som tydligen har samma problem) finns redan men till S60 måste Volvo ta fram nya dämpare innan man kan byta, vilket de inte vet ännu hur lång tid det tar.

Fick besked att de kommer höra av sig till mig så fort de nya dämparna finns klara. De kunde inte svara på om det handlade om veckor eller månader. Förhoppningsvis går det fort.

Så nu är det bara att vänta. Skönt iallafall att de nu vet vad felet är så att man kan känna sig säker på att de kan fixa det.
#517689
Novagrand: Får man fråga vilken verkstad du hade inne din bil hos? Jag ska själv nämligen in nu på måndag med min S60 för oljud/skrammel från bakvagnen. Senast jag pratade med min verkstad så visste de inte mer än att de skulle prova att byta några distanser till dämparna eller liknande...
#517883
asons skrev:Jag kör en V60 T3 (uttagen vid årsskiftet).Redan första veckan började den att krångla. Den bestämde själv när den ville starta , elektronikfel konstaterades på en givare i kopplingen.Skrammel i bakvagnen skulle också undersökas och åtgärdas.Efter 1½ vecka på verkstan hade man bytt givare , felsökt bakvagnen och monterat ner höger dämpare där en "sten" letat sig in mellan fäste och dämpare.Jag hann köra en vecka så var det dags igen.Samma fel igen , ytterligare 1½ vecka på verkstan.Ny givare ( det visade sig finnas två ) och felsök bakvagn . Den här gången byttes båda dämparna bak . Nu har jag kört ca 1 månad , startproblemet verkar vara löst men det är fortfarande skrammel och oljud i bak mest på hö sida och det märks mer nu när 17" lagts på . Så det verkar inte hjälpa med nya dämpare heller.Man kan ju bara hoppas att Volvo tar tag i detta ordentligt för ngn konstruktionsmiss måste det vara
Tråkigt när sådant händer på vissa bilar, jag tog ut min v60D3 30januari och har kört 450mil nu och har inte någonting att klaga på (tvärtom), ägde en passat som var mer på verkstan än hos mig så jag vet hur det känns. :evil:
#520145
Berrakalle skrev:Har nu åter haft bilen på verkstad och det konstaterades att stötdämparna åter var boven. Detta är numer ett av volvo känt problem enligt min mekaniker och han sa att man byter till ny typ av stötdämpare. Efter att kört endast från verkstaden så verkar bilen nu helt OK. Vi får se senare när den gått några mil om det återkommer som vid det förra bytet av stötdämpare. Verkstaden (Upplands motor i Uppsala) försöker hittills verkligen hjälpa till att lösa detta på ett bra sätt tycker jag.
Jag har nu kört ett par veckor och inget oljud/skrammel har kommit tillbaka. Bilen funkar nu bra bortsett från ett klickljud i låga farter från växelspaken som tydligen är svårlöst (alla D3 med manuell låda). Detta tas upp i annan tråd på detta forum. Problemet kan man stå ut med när man vet att det inte är något direkt fel. Alla som märker det så vore bra om det anmäls till verkstad så det kan åtgärdas.
#548977
Det här blir ett väldigt sent svar! Jag fick dämparna bak bytta på S60n och därefter hördes inget oljud eller skrammel alls. Det bar Bilia på Jägersro i Malmö som fixade det. Så har du en V60 eller S60 som skramlar från området kring bakluckan, ge inte upp förrns du fått dämparna bak bytta. Jag var som sagt inne åtskilliga gånger där annat försökte ordnas innan problemet hittades. Smörjning av baklucka, gummilister, metallgängor med mera var inte rätt väg :)
XC - Rear axle sensor

Endast de med aktivt chassi som har två giva[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de m[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Kan du ge exempel på funktioner eller annat […]

Vi som beställt nya XC60

Snygg! Bra färgkombo med Dark.