Sida 1 av 2

Inte nöjd med Start/stop-funktionen...

Postat: sön 06 feb 2011, 11:57
av ulf_gbg
Har kört min S60 T3 i 3 veckor nu och är lite fundersam till hur start/stop-funktionen beter sig. Det har hänt flertalet gånger att motorn har stoppats när jag stannat och lagt i neutral, precis som den ska göra, men att den efter någon sekund går igång automatiskt utan att jag har rört kopplingen. Jag påpekade detta när jag hade inne bilen på verkstan i veckan för en annan grej och då trodde mekanikern att det hade koppling till en felkod som var satt på vindrutedefrostern. Han menade att det kunde ha påverkat laddbalansen till batteriet och att detta i sin tur påverkade vilkoren för start/stop-funktionen. Han programmerade om klimatenheten och påstod att bilen nu skulle funka bättre. Har dock fortfarande samma beteende till och från. Och som grädde på moset tycker jag att regnsensorn har blivit väldigt okänslig på kuppen trots att jag har tumhjulet inställt på max känslighet.

Känns ovan igen hos någon annan som kör T3? Det får nog bli en vända till på verkstan för så här bör den inte bete sig!

Re: Inte nöjd med Start/stop-funktionen...

Postat: sön 06 feb 2011, 12:07
av sand3rs
Rätta mig om jag har fel men utetemperaturen sätter ju S/S ur funktion samt startar motorn om det blir "för kallt" eller om det finns risk att ladda ur batteriet? Nu vet jag inte hur kallt det varit hos dig när detta hänt men kanske funkar bättre längre fram i vår?

Re: Inte nöjd med Start/stop-funktionen...

Postat: sön 06 feb 2011, 13:38
av pianopeter
Har en V60 T3 S/S och den funkar klockrent för mig. Är de un 0 grader så funkar den int plus jag läste att den ska ladda upp batteriet till 80%. Kanske har med de att göra oxå

Re: Inte nöjd med Start/stop-funktionen...

Postat: sön 06 feb 2011, 13:57
av ulf_gbg
Jag har haft fenomenet vid 2 plusgrader så temperaturen borde inte vara anledningen. Jag kan förstå om man har satt en gräns på laddnivån på batteriet, men den checken borde ju göras redan innan man stänger ner motorn och inte bara efter vilket troligen sker nu. Och om nu laddnivån ligger precis på gränsen så bör man naturligtvis implementera en hysteres, t.ex så att start/stop stängs av vid 80%, men att motorn tillåts vara avstängd tills man når 75%. Under de korta stop som funktionen är tänkt att användas för borde inte batteriet hinna droppa 5%. Min gissning är att provningen av denna funktionen har gått lite väl fort...

Re: Inte nöjd med Start/stop-funktionen...

Postat: sön 06 feb 2011, 14:05
av Amli
Det är inte omöjligt att det är kylan. Audi fungerar inte under 0 grader och BMW under 4. Om samma fenomen uppstår när det t ex 10-15 grader är det en annan sak.

Re: Inte nöjd med Start/stop-funktionen...

Postat: sön 06 feb 2011, 14:10
av ulf_gbg
Jag ska i alla fall höra med verkstan i samband med att jag låter dem kalibrera/tuna om regnsensorn. Riktigt störande att vindrutan inte torkas när hela vindrutan är våt. Det verkar vara vid fint duggregn som sensorn inte hänger med. Måste gå att tuna in bättre.

Re: Inte nöjd med Start/stop-funktionen...

Postat: sön 06 feb 2011, 15:41
av j30
Hej Ulf,

Jag har inte anv start/stopp så ofta men det du skriver har hänt mig också.
Har inte pratat med bilhandlaren ännu om detta. Du får skriva hur det gick efter besöket på verkstan.

/Johan

Re: Inte nöjd med Start/stop-funktionen...

Postat: sön 06 feb 2011, 15:54
av CarMan
Det är en jätte lång rad med parametrar om sak upfylas för att motorn ska stana, sen är det lika många som kan få den attstarta igen.

några få exempel som kan få motorn att starta

Cupetempraturen låg
Motor tempratur låg
Risk för imma på vindruta
För hög fläckthastighet
Flr dåligt laddat batteri
För låg utomhus tempratur

Kort sagt så ska förarmiljan alldrig isidosäta, det är prio1 att bilen betersig som om motorn vore igång. inom dom ramarna man till 100% kan säkertälla att bilen inte immarigen eller att pasaagerarna börjar frysa m.m. så kan moorn stängas av o förbli avstängd.

Re: Inte nöjd med Start/stop-funktionen...

Postat: sön 06 feb 2011, 16:20
av ulf_gbg
Det låter helt vettigt, men dessa parametrar borde inte hinna ändras på mindre än en sekund och trigga igång en återstart av motorn. Då har man implementerat något galet eller oxå är något fel i bilen (någon sensor t.ex). Man borde, som jag skrev innan, utvärdera de ingående parametrarna innan man stänger av motorn för att undvika få det beteendet som jag har noterat.

Re: Inte nöjd med Start/stop-funktionen...

Postat: sön 06 feb 2011, 19:49
av wanvik
Kan konfirmera att jag upplevde precis detta när jag var och provkörde en V60 T2 S/S idag. Vid två tillfällen under den korta (20 minuter) provturen slog motorn av sig vid rödljus men durrade igång igen innan det var dags att åka iväg. Vid ett tredje tillfälle märkte jag att en mycket mycket liten rörelse på växelspaken tycks starta upp motorn även om man inte trampat ned kopplingen; jag satt bara med handen lätt på växelspaken och råkade rubba den några millimeter åt vänster, vilket räckte för att motorn skulle starta. De två "spontana" starterna skedde dock helt utan att jag rörde vid växelspaken.

Tillägg: det var 3 grader varmt under provturen.