Sida 1 av 1

XC 60 elinkoppling konstant ström

Postat: fre 28 jan 2011, 16:18
av rojo8515
För att lugna ned revisorn och skattmasen har jag köpte en liten box innehållande "elektronisk körjournal".

Det går bra att lägga den i handsfacket, en liten display och en gps-puck fästs också upp med dubbehäftande tejp.

Två sladdar ska kopplas in, en med konstant ström och en med ström på när tändningen är påslagen.

Var kan man ansluta dessa två kablar enklast, tänkte först koppla in konstant ström vid lampan till handsfacket men upptäckte att den slocknade efter 10 minuter. Volvos ingenjörer vill förstås inte att batteriet ska tömmas.

Eluttagen 12V verkar aktiveras när tändningen är på, kanske kan jag koppla in ena tråden där.

Hur tar man sig annars till säkringsboxen eller finns det något fördraget i bilen från fabrik för extrautrustning?

Re: XC 60 elinkoppling konstant ström

Postat: fre 28 jan 2011, 19:02
av mikebike
Det sitter en säkringsbox bakom handskfacket, där bör det gå att hitta någon obruten spänning. Fjärrstarten (extrautrustning) till värmaren sitter också där bakom och den har alltid spänning, men jag tror den matas från värmaren.

Re: XC 60 elinkoppling konstant ström

Postat: fre 28 jan 2011, 20:05
av rojo8515
Hur lossar man handsfacket för att komma in bakom, det verkar inte räcka med de 6 torxskruvarna som är synliga när luckan är öppen?

Re: XC 60 elinkoppling konstant ström

Postat: fre 28 jan 2011, 20:40
av CarMan
Smidigaste körjornalen jag sett på en bil var en som var 5cam bred &2 cam hög, samt 2cm djup.
den satt monterad direkt på OBDII utaget, helt utan annan inkoppling.

Ska goggla lite.

Re: XC 60 elinkoppling konstant ström

Postat: fre 28 jan 2011, 21:46
av mikebike
rojo8515 skrev:För att lugna ned revisorn och skattmasen har jag köpte en liten box innehållande "elektronisk körjournal".
Hur gör man då när man tar en omväg på väg hem från ett uppdrag?
Jag skriver körjournal, och när jag gör något privat (idag tvättade jag bilen) så skriver jag den sträcka det skulle blivit om jag kört kortaste vägen.
Ännu har ingen ifrågasatt mina körjournaler, men det kan de tydligen göra upp till 10 år senare....

Re: XC 60 elinkoppling konstant ström

Postat: lör 29 jan 2011, 10:52
av Racetwin2
rojo8515 skrev:För att lugna ned revisorn och skattmasen har jag köpte en liten box innehållande "elektronisk körjournal".

Det går bra att lägga den i handsfacket, en liten display och en gps-puck fästs också upp med dubbehäftande tejp.

Två sladdar ska kopplas in, en med konstant ström och en med ström på när tändningen är påslagen.

Var kan man ansluta dessa två kablar enklast, tänkte först koppla in konstant ström vid lampan till handsfacket men upptäckte att den slocknade efter 10 minuter. Volvos ingenjörer vill förstås inte att batteriet ska tömmas.

Eluttagen 12V verkar aktiveras när tändningen är på, kanske kan jag koppla in ena tråden där.

Hur tar man sig annars till säkringsboxen eller finns det något fördraget i bilen från fabrik för extrautrustning?
Min vanliga Garmin1390T navigator har körjournaler inbyggt. Man får destination, avstånd, förbrukning etc för alla rutter man kört efter. Dessutom lagras de i navigatorn som en komma-separerad fil som går att importera direkt i Excel. Samma sak med bränsleförbrukningen om man lägger in den varje gång man tankar. Har du en vanlig navigator så borde det funka lika bra. Eller har jag missat något? Dessutom behöver du bara dra en enda kabel.

Frågan är varför din dongle kräver konstantström? Låter lurigt och det är sådant som kan dra ut batteriet på sikt.

Re: XC 60 elinkoppling konstant ström

Postat: lör 29 jan 2011, 12:53
av rojo8515
Skatteverket har rätt hårda krav på körjournalen, att jag köpte denna burk var för att den uppfyller alla kraven. Konstantströmmen är nog för ingen ska "fuska" och använda fimabilen på helgen om det är en servicebil. Men det låter ju som att Garmin vore ett bättre val, eller den lilla burken som CarMan beskriver. Undrar vad det är för något.