Sida 1 av 2

Värmeproblem S60 D3 2011

Postat: fre 10 dec 2010, 11:21
av Göranson
Jag har en arbetskamrat som upplever problem med värmen i sin S60. Värmen tar väldigt lång tid på sig att komma, när den kommer så kommer den när han sänker hastigheten till ca. 90km/h...
Vad kan felet vara?
Någon annan som upplever samma fel?

Re: Värmeproblem S60 D3 2011

Postat: fre 10 dec 2010, 19:16
av EMIVIK
Min S60 D3 -11 har inga som helst problem med att få upp värmen.
Igår kallstartade jag bilen i -20grader (utan motorvärmare eller dieselvärmare) och bilen blir varm otroligt snabbt (ca 3-5min max).
Helt otroligt faktiskt.

Nya S60/V60 är utrustade med bl.a. ett PTC-element (elektriskt värmeelement) placerat vid värmeväxlaren under instrumentbrädan (Enbart för kalla marknader för dieslar samt 4-cyl bensin motorer).
Detta är helt suveränt tänkt med tanke på en diesels höga verkningsgrad. Ptc-elementet behöver ingen motortemp för att skapa värme, enbart tiden det tar innan man elektriskt hunnit värma upp det 1250w starka elementet.

Sen har du ju dieselvärmaren som man förövrigt måste aktivera autostarten på för att stödvärma motorn.

Utöver detta finns även den elektriska "jalusi-gardinen" som täcker igen kylaren. Detta är främst för att spara bränsle vid högre farter (över ca 60km/h). Men som även vid lägre temperaturer stänger igen, för att snabbare uppnå arbetstemp på motorn.

Bland annat kan ju ev "jalusi-gardinen) ha frusit fast pga snö och isbildning, samt att han ev. inte har aktiverat autostarten på dieselvärmaren.
Utan iaf dieselvärmaren är det nästan omöjligt att uppnå arbetstemp under -10grader celsius.

/ Kundmottagare inom volvohandeln

Re: Värmeproblem S60 D3 2011

Postat: fre 10 dec 2010, 19:53
av Göranson
Tack för ett bra svar, jag ska berätta för gubben vad du skrev...

Re: Värmeproblem S60 D3 2011

Postat: fre 10 dec 2010, 23:30
av FWH
S60 D3 har väl en extra värmare som standard?

Re: Värmeproblem S60 D3 2011

Postat: fre 17 dec 2010, 15:54
av MagnusVäxjö
FWH skrev:S60 D3 har väl en extra värmare som standard?
Ja, alla dislar har detta. Annars blir det aldrig varmt i bilen om det är kalt ute. Detta eftersom en disel har så lite "spillvärme"

Re: Värmeproblem S60 D3 2011

Postat: fre 17 dec 2010, 16:29
av oskobe
MagnusVäxjö skrev:
FWH skrev:S60 D3 har väl en extra värmare som standard?
Ja, alla dislar har detta. Annars blir det aldrig varmt i bilen om det är kalt ute. Detta eftersom en disel har så lite "spillvärme"
Om detta är sant - hur går det då med snittförbrukningen? Någon som vet?

Re: Värmeproblem S60 D3 2011

Postat: fre 17 dec 2010, 20:02
av MattiasD
oskobe skrev:
MagnusVäxjö skrev:
FWH skrev:S60 D3 har väl en extra värmare som standard?
Ja, alla dislar har detta. Annars blir det aldrig varmt i bilen om det är kalt ute. Detta eftersom en disel har så lite "spillvärme"
Om detta är sant - hur går det då med snittförbrukningen? Någon som vet?
Dieselmotorn går på luftöverskott, dvs mer värme går ut genom avgasröret jmf med en ottomotor. Troligen går förbrukningen upp, liksom emisioner och ökat slitage av motor.

Re: Värmeproblem S60 D3 2011

Postat: fre 17 dec 2010, 20:44
av CarMan
?
snitt förbrukningen? siffrorna i displayen, eller verklig förbrukning av diesel?

Om dieseln inte bara ska driva motor, utan även driva en bränsle värmare, går det då år mer eler mindre bränsle? Måsta vi fundera på det eller käns svara tsjälvklart?

Re: Värmeproblem S60 D3 2011

Postat: fre 17 dec 2010, 21:54
av oskobe
CarMan skrev:?
snitt förbrukningen? siffrorna i displayen, eller verklig förbrukning av diesel?

Om dieseln inte bara ska driva motor, utan även driva en bränsle värmare, går det då år mer eler mindre bränsle? Måsta vi fundera på det eller käns svara tsjälvklart?
Jo, det är ju självklart att det drar mer. Dock tycker jag det vore intressant hur mycket mer den drar då extravärmen behövs, samt hur ofta den behövs, samt hur EU-cykeln tar hänsyn till detta (fast det gör den antagligen inte).

Re: Värmeproblem S60 D3 2011

Postat: fre 17 dec 2010, 22:54
av CarMan
Jag har ingen aning, men kan gissa lite.
Värmaren drar 0,3liter/timme.
Värmaren är igång från +5 grader & kallere, men går inte konstant, utan bara för att hålla en motor temp på 60-90 grader.
Säg att det vid +5 blir 30 minutere & sen avstängd i 15 min
vid -5 kasnke den går 45 min & avstängd 10
fårån -13 grader går den konstant.


Har som sagt gissat!