Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Göranson
#475105
Jag har en arbetskamrat som upplever problem med värmen i sin S60. Värmen tar väldigt lång tid på sig att komma, när den kommer så kommer den när han sänker hastigheten till ca. 90km/h...
Vad kan felet vara?
Någon annan som upplever samma fel?
av EMIVIK
#475248
Min S60 D3 -11 har inga som helst problem med att få upp värmen.
Igår kallstartade jag bilen i -20grader (utan motorvärmare eller dieselvärmare) och bilen blir varm otroligt snabbt (ca 3-5min max).
Helt otroligt faktiskt.

Nya S60/V60 är utrustade med bl.a. ett PTC-element (elektriskt värmeelement) placerat vid värmeväxlaren under instrumentbrädan (Enbart för kalla marknader för dieslar samt 4-cyl bensin motorer).
Detta är helt suveränt tänkt med tanke på en diesels höga verkningsgrad. Ptc-elementet behöver ingen motortemp för att skapa värme, enbart tiden det tar innan man elektriskt hunnit värma upp det 1250w starka elementet.

Sen har du ju dieselvärmaren som man förövrigt måste aktivera autostarten på för att stödvärma motorn.

Utöver detta finns även den elektriska "jalusi-gardinen" som täcker igen kylaren. Detta är främst för att spara bränsle vid högre farter (över ca 60km/h). Men som även vid lägre temperaturer stänger igen, för att snabbare uppnå arbetstemp på motorn.

Bland annat kan ju ev "jalusi-gardinen) ha frusit fast pga snö och isbildning, samt att han ev. inte har aktiverat autostarten på dieselvärmaren.
Utan iaf dieselvärmaren är det nästan omöjligt att uppnå arbetstemp under -10grader celsius.

/ Kundmottagare inom volvohandeln
Användarvisningsbild
av FWH
#475365
S60 D3 har väl en extra värmare som standard?
av MagnusVäxjö
#478023
FWH skrev:S60 D3 har väl en extra värmare som standard?
Ja, alla dislar har detta. Annars blir det aldrig varmt i bilen om det är kalt ute. Detta eftersom en disel har så lite "spillvärme"
av oskobe
#478043
MagnusVäxjö skrev:
FWH skrev:S60 D3 har väl en extra värmare som standard?
Ja, alla dislar har detta. Annars blir det aldrig varmt i bilen om det är kalt ute. Detta eftersom en disel har så lite "spillvärme"
Om detta är sant - hur går det då med snittförbrukningen? Någon som vet?
av MattiasD
#478123
oskobe skrev:
MagnusVäxjö skrev:
FWH skrev:S60 D3 har väl en extra värmare som standard?
Ja, alla dislar har detta. Annars blir det aldrig varmt i bilen om det är kalt ute. Detta eftersom en disel har så lite "spillvärme"
Om detta är sant - hur går det då med snittförbrukningen? Någon som vet?
Dieselmotorn går på luftöverskott, dvs mer värme går ut genom avgasröret jmf med en ottomotor. Troligen går förbrukningen upp, liksom emisioner och ökat slitage av motor.
Användarvisningsbild
av CarMan
#478138
?
snitt förbrukningen? siffrorna i displayen, eller verklig förbrukning av diesel?

Om dieseln inte bara ska driva motor, utan även driva en bränsle värmare, går det då år mer eler mindre bränsle? Måsta vi fundera på det eller käns svara tsjälvklart?
av oskobe
#478183
CarMan skrev:?
snitt förbrukningen? siffrorna i displayen, eller verklig förbrukning av diesel?

Om dieseln inte bara ska driva motor, utan även driva en bränsle värmare, går det då år mer eler mindre bränsle? Måsta vi fundera på det eller käns svara tsjälvklart?
Jo, det är ju självklart att det drar mer. Dock tycker jag det vore intressant hur mycket mer den drar då extravärmen behövs, samt hur ofta den behövs, samt hur EU-cykeln tar hänsyn till detta (fast det gör den antagligen inte).
Användarvisningsbild
av CarMan
#478227
Jag har ingen aning, men kan gissa lite.
Värmaren drar 0,3liter/timme.
Värmaren är igång från +5 grader & kallere, men går inte konstant, utan bara för att hålla en motor temp på 60-90 grader.
Säg att det vid +5 blir 30 minutere & sen avstängd i 15 min
vid -5 kasnke den går 45 min & avstängd 10
fårån -13 grader går den konstant.


Har som sagt gissat!

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]