Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvoxc60d32011
#472005
Hämtade ut nya bilen för två veckor sedan, en XC60 D3. Är generellt sett supernöjd med en fin motor och en mycket lättväxlad låda att jobba med.

MEN.....det blev minusgrader och det tar för evigt att få upp en någorlunda värme i kupén. Normalt är ju timern för värmaren inställd till nästa dag och man kommer ut till en varm bil men när man kör omkring så tycker jag inte att tillräckligt med värme levereras.

Körde nu på kvällen och hade inte förvärmt. Kallstartade och körde ca 12 km. Ratten var svinkall och det blev aldrig den där värmen man är van vid....eh...ska det vara så här? Hade givetvis på maxvärme och bra fart i fläkten men kunde bara känna en ganska ljummen fläkt.

Någon som känner igen sig. Tacksam för synpunkter på detta till synes larviga problem. Bör jag kontakta Volvo?

mvh

Nick
Senast redigerad av 2 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gång. Anledning: förtydligade rubriken
Användarvisningsbild
av StringerBell
#472008
Verkar normalt. Hur länge var du ute och körde? Temperatur ute?
Användarvisningsbild
av Momentum
#472044
Har du Autostart på värmaren på? (Man kan ju även slå på den manuell)
Utan den så tar det en "evighet" för bilen att bli varm då det är kallt ute
Användarvisningsbild
av oilburner
#472196
Tyvar så ar detta nackdelen med diesel motor men också en av årsaken til at diesel motor generelt brukar mindre drivmedel ann en bensinare. Detta var också orsaken til at jag hadde dieselvarmare som et must på listan øver extra utrustning nar jag handlade sista bilen. Men som redan nevnt av andra så ska du setta varmaren på auto nar du kjør ock då burde det ordna sig.
Om man kjør veldigt lugnt och det ar veldigt kaldt så vil man inte klara å holda normal drifts temperatur på motoren engång even om man slår av varmen(utan webasto'n igång). Har kommer det som jag misslikar allra mest på volvon nu, namligen det at man har slopat temperatur metaren???? :-O) Det enaste som førteller mig nånting om motor temp nu er varmeapparatet så lenge jag inte kjør webaston. temperatur metaren ar det instrumentet som jag tittar allra mest på ved igångsattning och fram til dess at man har fått normal drifts temperatur då detta at veldig viktig før en diesel motor (iåf också før en bensinare).
Min førra dieselbil hade inte denna option så jag fannt ut at det var min sista diesel bil utan varmare.
av Volvoxc60d32011
#472244
Tack för era synpunkter ang värmen. Har haft på auto enligt vad ni rekommenderar. Jag ringde faktiskt verkstaden idag och dom föreslog ett besök. Fick komma direkt samma eftermiddag! Uppkoppling och man såg då att inställd värme ej överensstämde med levererad värme. "låst spjäll" blev diagnosen. Uppgradering av mjukvara och vet verkar som om problemet är löst. Kände ganska snart att det blev fin värme och fick strax vrida ner värmen! Det kunde dock röra sig om ett mekaniskt fel och då ska hela mittkonsolen rivas bort för åtkomst.....hoppas man slipper.

Tack för era svar

Nick
Användarvisningsbild
av CabBO
#472485
Skönt x 2
Användarvisningsbild
av apersson850
#710299
Min XC70 D5 håller mycket bra värme i kupén. Åtminstone ner till -12°C ute. Kallare väder har jag inte kört i än.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#710331
oilburner skrev:Tyvar så ar detta nackdelen med diesel motor men också en av årsaken til at diesel motor generelt brukar mindre drivmedel ann en bensinare.
Nackdelen med en dieselmotor under kalla förhållanden är luftöverskottet under förbränning.

http://www.dieselclubsweden.se/?show=ab ... l#funktion
I en Dieselmotor tillförs alltid luft och bränsle var för sig. Varvtalet och effektuttaget på dieselmotor regleras genom att variera den insprutade mängden bränsle. Således är mängden luft som sugs in i cylindrarna alltid densamma, tillskillnad av bensinmotorn som arbetar med i stort sett konstant blandningsförhållande mellan luft och bränsle (lambda 1).
Det gör att under låg belastning kommer i kallt väder kommer mycket spillvärme att försvinna ur motorn.
av hasseA
#1565950
Tjabba!

Fortsätter på denna tråden då felet stämmer med rubriken.

Jag har en S60 D5 och det blir ingen fart på kupévärmen.
Kollade temperatur med en lasertemperatumätare.

Jag hade kört ca. 4 mil.
Utetemperatur = -2 grader.
Övre kylarslangen = 40 grader.
Undre kylarslangen = 20 grader.
Motorblocket = 40 grader.
Mitten av kylaren = 20 grader.

Temperaturerna förutom yttertemperaturen är ungefärliga.
Nog ska väl motorblocket vara varmare än 40 grader.

Vad tror ni ? Troligen fel på termostaten ?

/Hasse

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]