greenbay skrev:Det är inte enbart kusarna du kör om med! Eller skall du ligga på 6000 rpm under hela omkörningen?
Viktigt att även kolla vridet, alltså.
/greenbay
Effekt = Vridmoment x varvtal
Vridmoment = Effekt/varvtal
Varvtal = Effekt/Vridmoment
Vridmomentet uppstår som ett resultat av effekten som utvecklas vid ett givet varvtal
Så mera intressant är vilken effekt som utvecklas vid vilket varvtal
Här är D3:ans effekt - varvtal och moment, som synes så är vridmomentet konstant, effekten varierar med varvtalet
Effekt (hk)Varvtal (rpm) Nm
80 - 1400 - 400
85 - 1500 - 400
91 - 1600 - 400
97 - 1700 - 400
103 - 1800 - 400
108 - 1900 - 400
114 - 2000 - 400
120 - 2100 - 400
125 - 2200 - 400
131 - 2300 - 400
137 - 2400 - 400
142 - 2500 - 400
148 - 2600 - 400
154 - 2700 - 400
159 - 2800 - 400
162 - 2850 - 400
Här har vi 2.0T siffror, 100 Nm mindre "vrid" men ändå är 2.0T 1.5 sekunder snabbare till 100
Hur kan det komma sig?
Effekt (hk) Varvtal (rpm) Nm
75 - 1750 - 300
77 - 1800 - 300
81 - 1900 - 300
85 - 2000 - 300
90 - 2100 - 300
94 - 2200 - 300
98 - 2300 - 300
103 - 2400 - 300
107 - 2500 - 300
111 - 2600 - 300
115 - 2700 - 300
120 - 2800 - 300
124 - 2900 - 300
128 - 3000 - 300
132 - 3100 - 300
137 - 3200 - 300
141 - 3300 - 300
145 - 3400 - 300
150 - 3500 - 300
154 - 3600 - 300
158 - 3700 - 300
162 - 3800 - 300
167 - 3900 - 300
171 - 4000 - 300
D5:ans siffror mycket mera "vrid" än 2,0T ändå är de lika snabba till hundra (skiljer lite, 0,1s)
Effekt (hk) Varvtal (rpm) Nm
90 - 1500 - 420
96 - 1600 - 420
102 - 1700 - 420
108 - 1800 - 420
114 - 1900 - 420
120 - 2000 - 420
126 - 2100 - 420
132 - 2200 - 420
138 - 2300 - 420
144 - 2400 - 420
150 - 2500 - 420
156 - 2600 - 420
161 - 2700 - 420
167 - 2800 - 420
173 - 2900 - 420
179 - 3000 - 420
185 - 3100 - 420
191 - 3200 - 420
194 - 3250 - 420
Jo för att 2.0T utvecklar mera effekt 203 hk mot D3:ans 163 hk
Men vid 6000 rpm och 203 hk ger motorn "bara" 237 Nm
D5:an likaså utvecklar 205 hk vid 4000 rpm med då "bara" 360Nm
Så vad kör man om med?