Sida 1 av 2
V60 Pedestrian Detection
Postat: mån 27 sep 2010, 19:19
av Amli
Det här systemet verkar ju lika stabilt som BLIS :lol: ;-//
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/10 ... /index.xml
Re: V60 Pedestrian Detection
Postat: mån 27 sep 2010, 19:46
av XC90_Executive
Det är många parametrar som ska stämma. Det ser ju inte så bra ut om det felar när det visas för journalister. Men om den bromsar helt själv och undviker "personen" 9 av 12 gånger så är det ju iallafall 9 liv räddade. Plus att den bromsade ner farten mycket två av dom misslyckade gångerna.
Om man hade kört mot "personen" 12 gånger i en BMW 3-serie touring så hade den dött eller skadats allvarligt 12 gånger.
Re: V60 Pedestrian Detection
Postat: mån 27 sep 2010, 20:31
av Amli
Det är iofs sant. Men det är ändå pinsamt att det inte fungerar denna gång heller, speciellt med tanke på hur stor grej Volvo gör av att systemet är så bra. Man skulle inte tycka det var ok om ABS bromsarna bara fungerade 9 ggr utav 12.
Uppenbarligen finns det en hel del till att förbättra med systemet.
Re: V60 Pedestrian Detection
Postat: mån 27 sep 2010, 22:17
av bilgalen
Nu får vi tänka oss lite för när vi jämför system och bilar.
För den stora nackdelen med alla den här typen av "säkerhetssystem" som ska hjälpa oss förare är ju att vi invaggas i en trygghet att bilen sköter det. Så i praktiken under vissa speciella omständigheter skulle ju en vanlig bil utan dessa system tex Bmw:n som nämdes ovan rädda liv jämfört med Volvon.
Jag vill som jag skrivit tidigare inte ligga i filen brevid den förare som normalt kör en Volvo med blis men som just denna morgonen åker hyrbil :)
Re: V60 Pedestrian Detection
Postat: tis 28 sep 2010, 08:44
av Tobbev
"The radar goes straight through the air-filled plastic dummy so we put some aluminum inside in the sandbag at the dummy's feet so the radar could detect it," said Tisell.
"When the dummy was knocked over, the reflector was not facing exactly the right way and instead the system detected the tractor directly in line of sight in the background. The camera told the system that there might be a pedestrian there because it detected the shape of a human, but when the radar went to search for it, it only picked up a faint signal for the dummy and got a more solid signal for the tractor."
Re: V60 Pedestrian Detection
Postat: tis 28 sep 2010, 10:12
av Willis
Men hade det stått Mercedez Benz, BMW eller Audi på biljäveln hade alla varit glada ändå och accepterat det. Det är ju trots allt ett system som ska hjälpa föraren inte ersätta! Förseriebil också för den delen, en s.k. TEST bil och inget färdigt exemplar till en kund.
Re: V60 Pedestrian Detection
Postat: tis 28 sep 2010, 10:47
av philipsguy
Utan specifik kunskap om Volvos system men däremot en hel del kunskap om radarteknik så ska man nog inte förvänta sig att radarn som ska mäta avståndet till fotgängaren kan urskilja en stillastående fotgängare särskilt inte om det finns andra rörliga föremål i bakgrunden, särskilt inte om man lägger radarreflektorn som måste till för att ge dockan någon form av reflektion i botten... Angående test 2 - bättre att bli påkörd i 30 än 70... 90% sannolikhet att klara sig utan livshotande skador i 30...
Re: V60 Pedestrian Detection
Postat: tis 28 sep 2010, 12:56
av andreas 80
Som tidigare skrivet så fungerar inte en uppblåsbar docka som en riktig människa i avseende på radarreflektion mm. så det är ju inte helt rättvisande.
Här är däremot ett klipp där någon kör mot en riktig människa.
[youtube]jWnWaG6juH0[/youtube]
Re: V60 Pedestrian Detection
Postat: tis 28 sep 2010, 12:59
av Amli
Willis skrev:Men hade det stått Mercedez Benz, BMW eller Audi på biljäveln hade alla varit glada ändå och accepterat det.
Absolut inte. Det var ju väldigt mycket skriverier efter Mercedes S-klass liknande misslyckande. Det skulle jag säga var mycket värre då de t o m försökte att rigga testet...
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 269760.ece
Re: V60 Pedestrian Detection
Postat: tis 28 sep 2010, 14:53
av ksjoberg
Man får väl helt enkelt säga att systemet skyddar inga pappskallar. :)