Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1156875
Icebear skrev:Hej!
Jag har progressivt styrservo på xc60 och tycker inte att styrningen blir styvare ju fortare man åker.
Man känner skillnad mellan dom 3 stegen låg,medium ,hård men tex hård då är det lika hårt hela tiden oavsett hastighet ??:-/
Är det någon mer som upplever samma sak?
Den fungerar så
#1156905
Många upplever att bilen blir tungstyrd utan den funktionen. Jag skulle hellre lagt mina 3000kr på ett gymkort om jag upplevde det som ett problem ;)
#1156908
På S/V60 tycker jag inte progressiv servo tillför något, hade inte i min V60 och skulle inte beställa om jag köpte ny idag.
Däremot i XC60 var det ett "måste" för mig. Demobilen var utan och i mitt tycke alldeles för trögstyrd.
Är supernöjd att jag valde det i min XC60, stor skillnad!! Jag kör på "medel", de andra blir för trögt eller för lätt i mitt tycke...
Men som allt annat, provkör... alla har olika tycke och smak!
#1156910
menbj0 skrev:Men vad är skillnadeden rent tekniskt? Är det endast servohjälpens styrka som regleras? D.v.s får man samma effekt genom att justera manuellt på de bilar som inte har hastighetsberoende servo?

Det finns ingen manuell justering på bilar utan hastighetsberoende servo. Du får den inställning som fabriken bestämt helt enkelt. Med hastighetsberoende styrservo får du både en manuell och en automatisk inställningsfunktion. Dels kan du manuellt ställa in hur tung du vill ha styrningen rent generellt (lätt, medel, tung), dels varierar bilen automatiskt hur mycket servohjälp du får beroende på hur fort du kör (mycket servo vid låg fart, mindre servo vid högre). Den V70 -15 jag köpte för ett och ett halvt år är den första jag haft med denna finess. Och visst är det något jag uppskattar även om jag inte tycker det tillhör de helt omistliga tillvalen.
#1156913
KrilleW skrev:Många upplever att bilen blir tungstyrd utan den funktionen. Jag skulle hellre lagt mina 3000kr på ett gymkort om jag upplevde det som ett problem ;)
Hahaha... Men jag gymmar tre ggr/vecka och tar 120kg i bänkpress.... tycker likväl XC60 är för tungstyrd utan :lol: :lol: :lol:
(De hyrbilar S/V60 jag provat tycker jag dock inte alls så....)
#1156926
För mig som är uppväxt med bilar utan styrservo kan en bil som har det aldrig kallas tungstyrd. Lätt, lättare, lättast är vad det handlar om. ;-) Testa att ratta en 240. Där kan vi snacka tungstyrd. Fördelen var att man inte behövde gå på gym. Man fick alltid en daglig portion styrketräning i bilen. ;-)
#1156949
Derank skrev:
Icebear skrev:Hej!
Jag har progressivt styrservo på xc60 och tycker inte att styrningen blir styvare ju fortare man åker.
Man känner skillnad mellan dom 3 stegen låg,medium ,hård men tex hård då är det lika hårt hela tiden oavsett hastighet ??:-/
Är det någon mer som upplever samma sak?
Den fungerar så
Ja det hade varit mer funktionellt om styrningen blev trögare ju fortare man kör.
#1156955
Så fungerar det de facto på min V70 -15. Har inte provat vilken skillnad det blir mellan de olika inställningar man kan göra manuellt men visst känner man att man har mer servoverkan i låg fart än i hög.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
#1156958
Derank skrev:
andersuw skrev:För mig som är uppväxt med bilar utan styrservo kan en bil som har det aldrig kallas tungstyrd. Lätt, lättare, lättast är vad det handlar om. ;-) Testa att ratta en 240. Där kan vi snacka tungstyrd. Fördelen var att man inte behövde gå på gym. Man fick alltid en daglig portion styrketräning i bilen. ;-)
Vilken jävla tur att det är valfritt om man vill ha prog servostyrning eller ej.............så även du blir nöjd.....
Hmm. Det verkar som du missat mitt tidigare inlägg här. ;-) Som synes är jag glad att jag har progressiv styrservo som tillval på min bil men jag skulle ju inte protestera om det var standard heller. ;-)

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]