Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1156978
grålle1 skrev:
KrilleW skrev:Många upplever att bilen blir tungstyrd utan den funktionen. Jag skulle hellre lagt mina 3000kr på ett gymkort om jag upplevde det som ett problem ;)
Hahaha... Men jag gymmar tre ggr/vecka och tar 120kg i bänkpress.... tycker likväl XC60 är för tungstyrd utan :lol: :lol: :lol:
(De hyrbilar S/V60 jag provat tycker jag dock inte alls så....)
Äsch bänkpress. Bättre att träna underarmar framför datorn när frugan gått och lagt sig ;)
#1156993
Som sagt på V60 behövs inget ställbart servo. Min gamla V60 R-Design -13 gick väldigt bra med vanligt servo. V60 R-Design -16 med progressiva servot kom jag inte överens med i början. Nu går det bra men minns inte vilket läge jag har.
På en XC60 tycks folk vara nöjda över valet med ställbart servo. 3000kr är ingen stor förlust.
#1157222
På V70 behövde jag ingen progressiv servo. På XC60 är det ett måste. Böt själv till en ny med progressiv servo efter ett år utan. Vanlig servo på XC60 och sommardäck gör den tungstyrd och styrningen drar hela tiden tungt emot åt någotdera hållet.
#1157506
På vår V60 D4 VEA 2014 slängdes 3000 kr ut. Det är ingen progressivitet alls. Det är som att välja växel på cykeln. Mellanläget är lagom. Ettan för lättgående och trean för tungt. Köp blommor varje vecka till frun istället.
#1469501
Min erfarenhet är att den progressiva är svindyr att laga om den går sönder, skiljer sig sisådär 10.000kr på verkstaden. Man får 3st lägen på hårdheten, samt att bilens känns stabilare vid högre hastigheter. Styrningen blir helt enkelt hårdare och känns mer rak och styv.

Värt det? Antagligen inte. Men det är ett litet lyx i vardagen och det är definitivt en skillnad mellan dom båda.
#1470759
Hur ofta går den sönder då? jag har haft det på både min senaste v70 och nu XC60in och skulle aldrig vara utan igen, helt underbart och värt varenda krona i min värld.
#1470764
Jag har haft det på två av mina Volvos jag tillsammans ägt under en 10årsperiod och har inte haft några problem alls (en MY09 med remdriven pump och en MY13 med elpump). Jag har den ju på mellanläget hela tiden, jag tycker det är en bra styrning men om den är progressiv eller inte vet jag inte, den är iallafall inställbar :)

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]