Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#448245
Hej!

Har beställt en S60 ganska nyligen och har funderingar på att lägga till Progressiv hastighetsberoende styrservo till specen. Jag har läst i ett par andra trådar om folk som nästan tycker att det tillvalet är ovärderligt. Blir bilen lättare att köra, reagerar bilen snabbare på rattrörelser eller vad är det som är så mycket bättre än utan Progressiv hastighetsberoende styrservo?

Sen en annan fråga som kanske är lite korkad. Jag hade tänkt att köpa någon form av sänkningssats senare till bilen då jag tycker mellanrummet mellan däck och hjulhuskanten är lite stort. Har den Progressiva hastighetsberoende styrservon någon påverkan på fjädring/stötdämparna som skulle kunna förhindra att man kan montera sänkningsfjädrar?
#448298
Har kört med prog.servo på mina 3 senaste Volvo. Rekomenderar detta starkt, bilen blir mycket lättstyrd vid stadstrafik samt distinkt på långkörning.
Vad gäller säkning fick jag info av min åf. att det ej gick att kombinera med progservo.i ala fall när jag specade min v60.
#448302
Du ska definitivt välja till hastighetsberoende styrservo. Det är främst vid landsväg- och motorvägskörning det blir så mycket bättre. Du får en mycket lugnare och stabilare styrning. Jag var igår och provkörde både en V70 D5 och XC60 D5 AWD r-design MY11, båda utan den hastighetsberoende styrservon och de kändes mycket vingligare och oroligare i ratten än min bil så fort det rörde sig om hastigheter över 70km/h.
#448326
Men vad är skillnadeden rent tekniskt? Är det endast servohjälpens styrka som regleras? D.v.s får man samma effekt genom att justera manuellt på de bilar som inte har hastighetsberoende servo?

På Volvos hemsida kan man läsa:
"Hastighetsanpassad styrservo
Den hastighetsanpassade och progressiva styrservon använder sig av sofistikerad, hastighetskänslig teknik för att reglera servoeffekten som föraren behöver. På motorvägar är styrningen fastare och mera direkt. Vid parkering och i låg hastighet är styrningen lätt och kräver ingen ansträngning. Systemet kan ställas in i tre nivåer så att du kan välja den nivå som passar dig för vägkänsla eller styrsensitivitet."
#448503
menbj0 skrev:Men vad är skillnadeden rent tekniskt? Är det endast servohjälpens styrka som regleras? D.v.s får man samma effekt genom att justera manuellt på de bilar som inte har hastighetsberoende servo?
Servopumpen har en ventil håller oljetrycket konstant (med en fjäder) = servohjälpen konstant.

Med hastightesberoende servo släpper man på ventilen när bilen går fortare och servohjälpen minskar vid högre fart. Det gör att man "upplever" stabilare i o m at tman får ta i mera själv.

Fanns redan på min Mazda på 80-talet och kostade 0 kronor extra,
#448773
På S60 är det lite annorlunda.
Där kommer EHPAS att gå in dvs elektrohydraulisk styrservo på i stort sett alla motorvarianter. (Utom 2.0T tror jag)

Då är redan servon hastighetsberoende på så sätt att den elektriska servopumpen justerar sitt varvtal beroende på hastighet och rattvinkelhastighet. Redan där har du betydligt bättre styrkänsla än "gamla" HPAS som snurrar med hjälp av drivremmen.
Så servoverkan är mycket mer jämn och helt oberoende av motorvarvtalet och är tunad för att ge så bra känsla som möjligt över hela hastighetsområdet och samtidigt ge något lägre förbrukning då den inte behöver arbeta så hårt vid högre hastigheter.

Det såkallade "progressivt hastighetsberoende" servot så man kan lägga till är samma till båda, det man gör är att som tidigare nämnts justera styrkan med en liten ventil som arbetar, den sitter i anslutning till styrväxeln och får en PWM signal som styr hur mycket av flödet från servopumpen som skall skapa servoverkan.

I nya S & V60 kommer "medium" läget ungefär motsvara läget som en bil utan funktionen har.
Innan man väljer den funktionen rekommenderar jag att man provkör en S60 med och utan för att verkligen känna skillnaden för jag tycker inte den är lika tydlig som i tidigare bilar.

*Edit
EHPAS kommer även vara standard till de övriga modellerna som tillverkas nu(med vissa reservationer), tidigare fanns det bara på P1 och V70/S80 Drive.
#1156867
Hej!
Jag har progressivt styrservo på xc60 och tycker inte att styrningen blir styvare ju fortare man åker.
Man känner skillnad mellan dom 3 stegen låg,medium ,hård men tex hård då är det lika hårt hela tiden oavsett hastighet ??:-/
Är det någon mer som upplever samma sak?
#1156870
Icebear skrev:Hej!
Jag har progressivt styrservo på xc60 och tycker inte att styrningen blir styvare ju fortare man åker.
Man känner skillnad mellan dom 3 stegen låg,medium ,hård men tex hård då är det lika hårt hela tiden oavsett hastighet ??:-/
Är det någon mer som upplever samma sak?
Precis så uppfattade jag att styrningen på min förra bil funkade. Det var rätt stor skillnad mellan dom olika lägena, men kände inte av att styrningen skulle bli trögare vid högre fart. Använde mest den "lätta" alternativet, just för att jag tyckte att medium och hård var för trögt i lägre farter.
På min senaste har jag "vanlig" servo, och har inte saknat progressiva nånting, så spar gärna 3000 kr på att inte ta det.
Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa ga[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Använd Vparts guide för att mäta br[…]

Tändstift rätt på spolen? Yup.

Köpråd

JA du , en hybrid eller el skulle gått bort […]