Sida 1 av 3

Driver support

Postat: tis 17 aug 2010, 16:06
av perlun
Väntar på vår beställda XC60 Summum med bl a Driver support-paketet. Vad jag inte har kunna läsa någonstans är hur de olika systemen som övervakar avstånd till framförvarande bil (och i sista hand vid behov bromsar...) reagerar om det kör in en bil i luckan framför min bil och den tidigare framförvarande bilen. Helt plötsligt dyker det upp en bil från sidan som sannolikt gör att det inställda säkerhetsavståndet underskrids. Risk för tvärnit eller vad händer egentligen?

En annan grej, hur känsliga är dessa kameror, sensorer, radar o allt vad det är, för mörker? T ex "lane warning" lär väl inte fungera om det är mörkt (då man kanske hade behövt dom som bäst på väg hemåt under småtimmarna...)

/Per

Re: Driver support

Postat: tis 17 aug 2010, 17:29
av philipsguy
Först City Safety:
Det sitter en kamera och en laseravståndsmätare framför INNERSPEGELN, detta är grunden i city safety som fungerar vid hastigheter under 30 km/h. City Safety kan få bilen att stanna om det finns ett hinder i vägen framför, borde därför inte spela nån roll om bilen kommer från sidan. Enligt en del tidiga pressmeddelanden har funktionen en räckvidd på 6 meter och enligt faktahäftet är den 6-8 meter, men det kanske man ska ta med en nypa salt. Stoppsträckan vid 30 km/h är knappt 6 meter så det vill till att tekniken fattar rätt beslut! Att kameran används till något annat lane departure warning och driver alert control håller jag för mindre troligt.
Självklart är lasern känslig för smuts och det finns en varning om den inte funkar.
CS är standard på XC60 (även nya S60? På S60 finns ju även nya fotgängardetekteringen) men inte på någon annan modell.

Och CWAB Collision warning with auto brake
I grillen sitter en radarenhet förmodligen med två radarantenner med olika våglängder för att det ska vara möjligt att mäta både framförvarandes hastighet (dopplerradarprincipen) och avståndet till fordonet. Räckvidden är ca 150 meter men varierar beroende på storleken på fordonet ifråga, av erfarenhet från liknande radarsystem för trafik så gäller nog 150 meter lastbilar som har stora ytor som reflekterar radarvågor och kanske 100 meter för vanliga personbilar och så kanske 50 meter för motorcyklar. Mäter man upp ett fordon som håller lägre hastighet och befinner sig inom din förmodade stoppsträcka så tänds varningsdioderna upp och visas i vindrutan med blinkande ljus samtidigt som en varningssignal ljuder och bilen bromsar in med max 20% effekt (IIRC). Kan mao inte stoppa bilen, ett antagande är dock att City Safety borde kunna ta över om sluthastigheten är < 30?
Radarsysemet används även för Adaptive Cruise Control med Distance Alert System, alltså den adaptiva farthållaren...
På min V70 har CWAB varnat på samma ställe två gånger (i en svag uppförsbacke i kurva med intill-liggande byggnader) dock har den kommit på att nått blev fel ganska snart för bilen har inte bromsat märkvärt och varningssignalerna upphörde efter ett ögonblick...
Radarteknik påverkas av regn och snö, den dämpar radarsignalen. Själva skyddet framför radarn får ju inte heller vara täckt med snö... En varning påpekar det sistnämnda.
CWAB, ACC och DAS är tillval på alla modeller utom S40, V50 och C30.

Edit: lasern sitter framför innerspegeln inte backspegeln :oops:

Re: Driver support

Postat: tis 17 aug 2010, 17:41
av philipsguy
perlun skrev:... reagerar om det kör in en bil i luckan framför min bil och den tidigare framförvarande bilen. Helt plötsligt dyker det upp en bil från sidan som sannolikt gör att det inställda säkerhetsavståndet underskrids. Risk för tvärnit eller vad händer egentligen?
Om bilen som tränger sig in håller lägre hastighet än du vilket den förmodligen gör så bromsar din bil, ingen tvärnit dock om inte hastigheten är < 30 km/h och avståndet mindre än 6 meter, se ovan.

Re: Driver support

Postat: tis 17 aug 2010, 18:27
av VXC70
ska man ha dessa funktioner så ska man inte tänka på att montera extraljus. då det täcker radarsensorerna. sett nått smurto som har ny xc60 med extraljus smart ;) xD

Re: Driver support

Postat: tis 17 aug 2010, 19:19
av philipsguy
VXC70 skrev:ska man ha dessa funktioner så ska man inte tänka på att montera extraljus. då det täcker radarsensorerna. sett nått smurto som har ny xc60 med extraljus smart ;) xD
Ja det skulle kunna hända, men glöm inte att "radarn i grillen" inte är standard på XC60...

Re: Driver support

Postat: tis 17 aug 2010, 21:20
av perlun
Wow, underbar sakkunskap. Tack!

Re: Driver support

Postat: tor 19 aug 2010, 07:29
av philipsguy
perlun skrev:Vad jag inte har kunna läsa någonstans är hur de olika systemen som övervakar avstånd till framförvarande bil (och i sista hand vid behov bromsar...) reagerar om det kör in en bil i luckan framför min bil och den tidigare framförvarande bilen. Helt plötsligt dyker det upp en bil från sidan som sannolikt gör att det inställda säkerhetsavståndet underskrids. Risk för tvärnit eller vad händer egentligen?
Råkade ut för detta på motorvägen på väg hem igår. Farthållaren inställd på 90 och ca tre sekunder till framförvarande, en bil i vänsterfilen kommer på att den ska svänga av vid en avfart och tränger sig in i den lite drygt fordonslånga luckan framför. Vad hände då? Faktiskt inte så mycket så länge bilen som kör in håller högre hastighet än du själv. Så länge den gör det kan du ligga hur nära som helst verkar det som.

Re: Driver support

Postat: tor 19 aug 2010, 08:46
av perlun
Intressant - men låter som vettigt och det beteende man vill ha för att inte känna att man tappar kontrollen. Tack för infon.

Körde en längre sträcka igår kväll på mindre vägar med mycket skog. Satt och funderade på om Collision detect-systemet fungerar även på älgar...? Inte mycket till radarreflektor förstås men det hade ju varit bra både för en själv - och älgen...

Re: Driver support

Postat: tor 19 aug 2010, 09:00
av philipsguy
perlun skrev:Intressant - men låter som vettigt och det beteende man vill ha för att inte känna att man tappar kontrollen. Tack för infon.

Körde en längre sträcka igår kväll på mindre vägar med mycket skog. Satt och funderade på om Collision detect-systemet fungerar även på älgar...? Inte mycket till radarreflektor förstås men det hade ju varit bra både för en själv - och älgen...
Älgens stealth-egenskaper lär nog tyvärr göra att tekniken inte löser detta. På nya Pedestrian Detection är det en kamera som står för att upptäcka fotgängarna.
Med en kon på 15 grader och långsammgående föremål så blir det svårt att lösa med radar.

BTW kanske OP vill flytta diskussionen till Allmänna bildiskussionen?

Re: Driver support

Postat: fre 20 aug 2010, 07:07
av philipsguy
philipsguy skrev: I grillen sitter en radarenhet förmodligen med två radarantenner med olika våglängder för att det ska vara möjligt att mäta både framförvarandes hastighet (dopplerradarprincipen) och avståndet till fordonet.
Har tänkt lite på detta och anser nu istället att det för en dubbelvåglängdslösning möjligen istället styr hur långt bort fordon detekteras genom att ändra hur mycket signalen förstärks. M a o finns det ett fordon inom det avstånd du ställt in i ACC så sänks hastigheten till dess det egna fordonet håller samma hastighet som detta. Nackdelen jämfört med en dubbelvåglängdslösning är att det inte funkar om fordonet framför står stilla. En dopplerradar kan inte känna av stationära föremål.