Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svendufva
Är i beställartagen nu men vill veta om någon kört D3 i xc60:an med manuell låda. Jag menar 2,0 lit. Motorn. Får man växla jämnt? Är den för tunn i bottendraget? Jag hittar ingen i närheten gör provkörning så alla kommentarer är av värde!
MVH/svendufva
av joschua
svendufva skrev:Är i beställartagen nu men vill veta om någon kört D3 i xc60:an med manuell låda. Jag menar 2,0 lit. Motorn. Får man växla jämnt? Är den för tunn i bottendraget? Jag hittar ingen i närheten gör provkörning så alla kommentarer är av värde!
MVH/svendufva
Jag har kört d3 manuell i en v70. Jag tyckte att den hade bra bottendrag. skillnaden mot d5 märks främst genom att d3 inte är spec pigg på att varva över 3000 varv - därigenom blir ju det användbara registret ganska kort. Helt klart en trevlig motor som faktiskt funkar med manuell låda - det trodde inte jag innan. Själv kör jag mest landsvägskörning och då tyckte inte jag att man störde sig på det korta registret. det funkar ofta att köra om på 5:an eller 6:an - motorn är har ju väldigt bra vrid.
av Doby
Fördelen med en diesel är ju att den är så stark så du inte behöver växla så mkt. Bara vid 0-100 som det blir mkt växlingar. Vid omkörningar i 70 90 eller 110 så behöver man bara trycka plattan i botten.

En annan fördel är man kan hoppa växlar, jag kör ofta 1 3 5 6
av Ogya
Hej!
Jag har inte kört XC60 D3 MY11 eller dess föregångare XC60 2,4D MY10. Men på papperet är MY11 mer körbar än MY10 (gäller XC60 och XC70 och inte S80/V70).

Jag motiverar det med:
Max moment på lägre varv. 1400 rpm (D3) mot 1500 rpm (2,4D).
Lägre utväxling på ettan. 3,583 (D3) mot 3,385 (2,4D). (Lägre utväxling = starkare och mindre risk för tjuvstopp.)

Visst, maxmomentet är lägre (400 mot tidigare 420 Nm), men det påverkar mindre den generella körbarheten än de ovanstående och, enligt mig, viktigare faktorerna.

(P.S. Jag har en V70 MY10 2,4D.)
av perhall
Ogya skrev:Hej!
Jag har inte kört XC60 D3 MY11 eller dess föregångare XC60 2,4D MY10. Men på papperet är MY11 mer körbar än MY10 (gäller XC60 och XC70 och inte S80/V70).

Jag motiverar det med:
Max moment på lägre varv. 1400 rpm (D3) mot 1500 rpm (2,4D).
Lägre utväxling på ettan. 3,583 (D3) mot 3,385 (2,4D). (Lägre utväxling = starkare och mindre risk för tjuvstopp.)

Visst, maxmomentet är lägre (400 mot tidigare 420 Nm), men det påverkar mindre den generella körbarheten än de ovanstående och, enligt mig, viktigare faktorerna.

(P.S. Jag har en V70 MY10 2,4D.)
Intressant. Fast utväxlingen på ettan måste ställas mot slutväxeln som jag tror eliminerar den skillnaden. D3 varvar mindre än 2,4D på på sexan så en lägre etta kan jämnas ut av högre slutväxel. Gissar jag. /PH
av Ogya
perhall skrev:Intressant. Fast utväxlingen på ettan måste ställas mot slutväxeln som jag tror eliminerar den skillnaden. D3 varvar mindre än 2,4D på på sexan så en lägre etta kan jämnas ut av högre slutväxel. Gissar jag. /PH

Till perhall:
Du tänker på V70/S80. Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag skrev att min analys "(gäller XC60 och XC70 och inte S80/V70)".

MY10 blev en "bastard", i väntan på nya ettan. Återigen: endast XC60 och XC70.
Med MY11 kompromissar man inte längre på körbarhet* och livslängd (slirning!).

* Både a.m.s. och en annan tidning (minns ej vilken) noterade tendensen till tjuvstopp. En utvikning: nya BMW 520d lär ju smälla till med tjuvstopp vid varje försök till normal start enligt Vi Bilägare och Teknikens Värld. Men bägge skriver något i stil med, "att då finns alternativet den fina åttastegade automaten". Tråkigt att inte svensk press vågar kritisera BMW och Audi. Hade det varit Volvo/Saab så hade de fått både en och två kängor med negativa ordalag.

P.S. För att förstå sammanhanget: För att nå det magiska 6,0 liter/100 km för XC70/XC60 ("Snålast i klassen"-reklamen) så fick Volvo dels plocka bort AWD och dels ta två slutväxelsteg. (En XC70 FWD fick t.ex. samma slutväxel som V70 205hk FWD trots större hjul och högre vikt.) Om du tittar i historien så ser du att Volvo tar ett steg på slutväxeln för AWD och ett för nästa storlek på hjul, dvs en XC70 AWD "ska ha" två steg kortare slutväxel än en V70 FWD, ett för hjulradien och ett för AWD-systemet. Med XC60/XC70 DRIVe gjorde man avkall på det. Men nu är som sagt ordningen återställd genom att ettan/backen är kortare än på MY10. Det löser startbarheten (jag har dock inte kört en XC-bil med FWD så jag kan egentligen inte uttala mig). Totalutväxlingarna på växlarna 2-6 är oförändrade och följaktligen också körbarheten. Dock bör prestandan vara något sämre med MY11 eftersom man är 20 Nm kort (men det är en motor- och inte transmissionsfråga). För prestanda kan ju också läggas till disciplinen körbarhet.
av perhall
Ogya skrev:
perhall skrev:Intressant. Fast utväxlingen på ettan måste ställas mot slutväxeln som jag tror eliminerar den skillnaden. D3 varvar mindre än 2,4D på på sexan så en lägre etta kan jämnas ut av högre slutväxel. Gissar jag. /PH

Till perhall:
Du tänker på V70/S80. Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag skrev att min analys "(gäller XC60 och XC70 och inte S80/V70)".

MY10 blev en "bastard", i väntan på nya ettan. Återigen: endast XC60 och XC70.
Med MY11 kompromissar man inte längre på körbarhet* och livslängd (slirning!).

* Både a.m.s. och en annan tidning (minns ej vilken) noterade tendensen till tjuvstopp. En utvikning: nya BMW 520d lär ju smälla till med tjuvstopp vid varje försök till normal start enligt Vi Bilägare och Teknikens Värld. Men bägge skriver något i stil med, "att då finns alternativet den fina åttastegade automaten". Tråkigt att inte svensk press vågar kritisera BMW och Audi. Hade det varit Volvo/Saab så hade de fått både en och två kängor med negativa ordalag.

P.S. För att förstå sammanhanget: För att nå det magiska 6,0 liter/100 km för XC70/XC60 ("Snålast i klassen"-reklamen) så fick Volvo dels plocka bort AWD och dels ta två slutväxelsteg. (En XC70 FWD fick t.ex. samma slutväxel som V70 205hk FWD trots större hjul och högre vikt.) Om du tittar i historien så ser du att Volvo tar ett steg på slutväxeln för AWD och ett för nästa storlek på hjul, dvs en XC70 AWD "ska ha" två steg kortare slutväxel än en V70 FWD, ett för hjulradien och ett för AWD-systemet. Med XC60/XC70 DRIVe gjorde man avkall på det. Men nu är som sagt ordningen återställd genom att ettan/backen är kortare än på MY10. Det löser startbarheten (jag har dock inte kört en XC-bil med FWD så jag kan egentligen inte uttala mig). Totalutväxlingarna på växlarna 2-6 är oförändrade och följaktligen också körbarheten. Dock bör prestandan vara något sämre med MY11 eftersom man är 20 Nm kort (men det är en motor- och inte transmissionsfråga). För prestanda kan ju också läggas till disciplinen körbarhet.
Jag är med. Och jag hade inte koll på allt det du beskriver nu. Men det jag menar är att utväxlingen på ettan i sig - 3,583 (D3) mot 3,385 (2,4D) - inte alls ger hela bilden utan det beror på slutväxeln. Och om jag förstått det rätt så varvar en D3 manuell 2000 i 123 km/h medan en 2,4D gör det i ca 110 km/h vilket talar för att båda har nästan exakt samma hastighet per 1000 r/m på ettan. Men att vridet kommer tidigare ökar givetvis körbarheten en aning.

Håller helt med om att ams är löjligt okritisk till tyska bilar (ja, Audi och BMW åtminstone) men TV och ViB är ju ganska kära i Volvo och Saab emellanåt...
PH
av EnVolvo
Min fru har en XC60 Drive MY11.
Jag upplever bilen som mycket körbar i staden med mindre tjuvstopp än hennes tidigare BMW 318d -08. På landsväg är XC60 en njutning att köra, tyst (laminerade rutor) och vid pendling (ca 15mil landsväg/dag) billig i drift.
Jag upplever inte motorn som klen utan kraft finns. Det är ingen racerbil men inte trött i accet. Visst är motorn ganska ovillig att varva över 3500varv/min men hur ofta gör man det?
Håller du dig under 3000varv/min är omkörningsprestandan klart godkänd.
av svendufva
Beställt idag men det blev en V70 d5 awd summum med lite extra! Leveranstid 4 mån ,suck.
av xoxo
EnVolvo skrev:Min fru har en XC60 Drive MY11.
....och vid pendling (ca 15mil landsväg/dag) billig i drift.
.....
Vad drar den då?
Jag kommer inte under 7,3 l på landsväg.

Volvo bytte låsmodell för runt 15 &arin[…]

Kabelbrott i dörr? Brukar vara ett känt […]

Brainys V60

Glad i hågen så får bilen sin v&[…]

Jag förstår inte riktigt vad som ä[…]