Kylarvätskenivå
Postat: tor 25 jun 2026, 18:07
Hej,
Jag har en 2012 s60 t5 som sporadiskt varnar för låg kylarvätskenivå. Ju mer trafik, desto mer tänds den. När trafiken släpper och jag kör som vanligt så släcks den. Speciellt när jag ger lite pådrag. När jag sen stannar till och lyfter på huven så är nivån antingen på strecket för Minimum eller precis i botten på texten. Lampan är då alltid släckt och det bubblar inte i kärlet. Om jag öppnar locket När bilen är kall igen så går nivån upp till max. Så vätskan lämnar inte systemet.
Jag har varmkört bilen med locket av och jag får varken bubblor eller avgaslukt i vätskan. Jag har redan provat att byta lock och tyvärr så fungerade det inte. Det var inte original lock, men det blev ingen skillnad.
Jag har flertalet gånger kört med scanner inkopplad för att titta på temperaturen live. Temperaturen är jämn och utan plötsliga spikar.
Ingen mjölig olja
Ingen vit rök
Finns det NÅGON chans att det är något annat än sprucket block eller topplockspackning? :(
Jag har en 2012 s60 t5 som sporadiskt varnar för låg kylarvätskenivå. Ju mer trafik, desto mer tänds den. När trafiken släpper och jag kör som vanligt så släcks den. Speciellt när jag ger lite pådrag. När jag sen stannar till och lyfter på huven så är nivån antingen på strecket för Minimum eller precis i botten på texten. Lampan är då alltid släckt och det bubblar inte i kärlet. Om jag öppnar locket När bilen är kall igen så går nivån upp till max. Så vätskan lämnar inte systemet.
Jag har varmkört bilen med locket av och jag får varken bubblor eller avgaslukt i vätskan. Jag har redan provat att byta lock och tyvärr så fungerade det inte. Det var inte original lock, men det blev ingen skillnad.
Jag har flertalet gånger kört med scanner inkopplad för att titta på temperaturen live. Temperaturen är jämn och utan plötsliga spikar.
Ingen mjölig olja
Ingen vit rök
Finns det NÅGON chans att det är något annat än sprucket block eller topplockspackning? :(