Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cryssarn
Hej,
Jag har en 2012 s60 t5 som sporadiskt varnar för låg kylarvätskenivå. Ju mer trafik, desto mer tänds den. När trafiken släpper och jag kör som vanligt så släcks den. Speciellt när jag ger lite pådrag. När jag sen stannar till och lyfter på huven så är nivån antingen på strecket för Minimum eller precis i botten på texten. Lampan är då alltid släckt och det bubblar inte i kärlet. Om jag öppnar locket När bilen är kall igen så går nivån upp till max. Så vätskan lämnar inte systemet.
Jag har varmkört bilen med locket av och jag får varken bubblor eller avgaslukt i vätskan. Jag har redan provat att byta lock och tyvärr så fungerade det inte. Det var inte original lock, men det blev ingen skillnad.
Jag har flertalet gånger kört med scanner inkopplad för att titta på temperaturen live. Temperaturen är jämn och utan plötsliga spikar.
Ingen mjölig olja
Ingen vit rök

Finns det NÅGON chans att det är något annat än sprucket block eller topplockspackning? :(
Användarvisningsbild
av Erik Å
cryssarn skrev: Idag, 18:07 -- Om jag öppnar locket När bilen är kall igen så går nivån upp till max. ..
Såna symptom får man om det finns instängd luft någonstans i systemet, det blir en fjädrande luftkudde som trycker upp nivån när man lossar locket så mottrycket försvinner
Instängd luft måste inte komma från sprucken topp, i mitt fall var det från läckande värmepaket. Under uppvärmning trycktes vätska ut och när motorn svalnade sögs i stället luft in så luftfickan fylldes ständigt på.
av cryssarn
Jag förstår, så det kom ut vätska och in luft i ditt fall? Jag har dock inte det blött på golvet på passagerarsidan =/
Användarvisningsbild
av Erik Å
Japp. Men det lär bli snarlikt symptom oavsett varifrån luften kommer..
Brukar inte bränslevärmaren börja läcka på dessa årgångar?
av cryssarn
Dum fråga här. Kan faktumet att jag öppnar locket innan jag startar bilen göra att luftbubblan blir större, eller är det endast att det trycks in någonstans när man kör?

Jag har läst lite olika saker när det kommer till den typen av system, och vissa har då sagt att det är normalt att nivån sänks lite när det trycket som ska finnas skapas?
Kylarvätskenivå

Dum fråga här. Kan faktumet att jag &ou[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Detta forumet bör införskaf[…]

Hjälp kamremsbyte v70 -00

Visst vrider du vevaxeln medurs enbart? Vrider ma[…]

Vibrationer vid gaspådrag

Det kan eventuellt gå att byta ytterknut i s[…]