Sida 1 av 1

Överhettad motor, grundorsak?

Postat: tor 07 aug 2025, 19:40
av TheBearBear
Hello Forum. Min XC60 2010 23500 mil blir överhettad när normalt kylaren skulle hjälpa till. Det finns ingen synlig tempmätare på denna model så vet inte hur det försämrats över tid.
Kylvattnet kommer inte ut i kylaren. Termostat utbytt. Samma fel.
Verkstaden sa att "kompressionen" kommer ut i kylsystemet....men det stämmer inte riktigt....ingen kylvätska förbrukas. När jag skulle kolla om det finns avgaser i kylare dvs med gummiplopp och blå vätska i expansionskärlet så blir det inga bubblor dvs det gick inte att kolla.
Jag har skaffat en enkel OBD läsare och på landsväg så går det upp till 105 grader. Småvägar och backar så har det varit uppe på 114 grader.
Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt
Jag ser viss rörelse i expansionstanken när man gasar på.
Känns det igen någon?

Re: Överhettad motor, grundorsak?

Postat: ons 13 aug 2025, 13:20
av lennarte
Hur vet du att den är överhettad?? Upp till 110° - 115° låter ganska normalt. Kylarvätskan ska inte koka förren 120° - 125°. Det har med glykoens högre kokpunkt och trycket i kylsystemet att göra. Dock bör ju kylfläkten gå igång vid 115° - 120°. Gör den det?

Re: Överhettad motor, grundorsak?

Postat: ons 13 aug 2025, 18:22
av Erik Å
TheBearBear skrev: tor 07 aug 2025, 19:40 Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt
Jag vet att jag är konstig men jag skulle ha börjat med att spola igenom kylaren.
Det händer uppenbarligen att de blir igensatta. Både på in- och utsidan. :-)
Är det bra drag i kylfläkten?
Sen fanns det någon eftermarknadsleverantör som för nåt tiotal år sen sålde vattenpumpar med plastvingar som mycket riktigt ramlade av efter några år. Är vattenpumpen bytt så finns ju en liten teoretisk möjlighet att du fått en sådan..