Sida 1 av 1

Kopplingsschema för kupefläktens "resistor" (kontrollmodul)

Postat: mån 04 aug 2025, 23:36
av ptrrkssn
Nån som vet vilka pinnar som gör vad på "resistorn"? Jord, +12V, signal och FANPWR-out antar jag, men vilken ordning?

Funderar på om man inte borde kunna felsöka/testa en sådan på skrivbordet med ett spänningsaggregat, en pulsgenerator och ett oscilloskåp, men då underlättar det ju att veta vilka pinnar som gör vad :-)

Har försökt byta ut den på min Volvo V60 2016 då kupefläkten numera bara fungerar sporadiskt (främst när det är lite svalare, varma dagar som det har varit nu i sommar vill den inte alls när man ska åka hem från jobbet :-) och den modulen var ju i alla fall inte helt omöjlig att byta ut - men det gav ingen skillnad i beteende tyvärr.

Gissar att det är fläkten som är dålig (speciellt då den startade lite grand (en stund) ikväll när jag testade att peta till den med en tumstock (inifrån motorutrymmet), men sedan drog jag ner farten till noll för att testa och därefter ville den inte igen. Men den lär vakna till liv igen imorgon på morgonen...

Såhär ser den ut om man tar isär den i alla fall :

Bild