Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johannes1975
Ljuset börja bli längre och får vår vibbar.
Behöver er ovärderliga kunskap :)

Mina befintliga sommardäck har ca 3mm kvar fram respektive 5mm bak. Framhjulsdrift därav mindre mönster kvar fram. Min funderare är tycker ni det är dags och klokt planera inköp av nya sommardäck eller funkar det köra med dom även denna sommar? I så fall köpa endast två (framdäcken) eller alla fyra? Är det ok med olika däck mönster då? La märke samtliga däck är printade 4617. Antar betyder 2017 inkörda 7 år. Kanske lika bra köpa alla nya ändå?

Mottar all reko och hjälp
Trevlig helg och sportlov!
Användarvisningsbild
av Jallemet
Det beror lite på hur och var du kör, besiktningen har vi något tillfälle påpekat torrsprickor o.dyl, jag försöker byta var 5:e oavsett mönster då händer att jag åker långt och fort.

Åker du runt hemma i byn kanske det inte är så noga med att du ska ha en viss bromssträcka eller att däcken ska skyffla vatten i 100km/h.
Användarvisningsbild
av ShogunX
I mitt fall hade det varit dags att byta ut uppsättningen. Mina däck brukar bli ”för gamla” innan de är slut.

Vill du just nu inte köpa två nya, eller än mindre en ny uppsättning däck, kan du köpa två däck som motsvarar de två i bäst skick och slita ut hela uppsättningen samtidigt.

Under tiden kan du söka runt efter en passande uppsättning som du sedan skiftar för ett jämnare slitage. Det är en alternativ väg att gå.
av UnleashFusion
om du hittar 2st begagnade däck för väldigt bra pris kan det vara ett alternativ men annars skulle jag nog satsa på nya sulor på alla 4; helt beroende på däckdimension.
Användarvisningsbild
av Erik Å
3mm är alldeles för lite när det regnar.. Byt om du inte känner för surfäventyr :-) Bilprovningen kan anmärka om däcken har passerat 10 år, de ingår i deras jobb att kolla tillverkningsdatum.
Blanda inte olika däck på fram och bakaxel, det kan ge skumma vägegenskaper.
Jag la på nya Primacy 4 fram och körde slut på ett par Nokian Green 3 bak. Bilen fick en läskig tendens att förstärka alla svängar på egen hand, det var inte alls kul :-/
Förmodligen flexade Nokian-däcken mer i sidled, jag fick höja trycket bak rejält och då funkade det bättre.
Nu har jag samma däck runtom och mina rattkommandon ifrågasätts inte längre. Bilen går som på räls :-D
av kievY
För mig är det tvärtom, vinterdäck som ser ut som nya med 6 mm och tillverkade 2016.. satte på de i oktober och kör väl med de april ut så jag sliter ut de. Inga torrsprickor eller dåligt gummi, men bra mönster. Sommardäcken hade 5 mm när jag bytte, fick nya när jag köpte bilen 2021.
av Johannes1975
Tusen tack allihop!
Lutar mot ny uppsättning, dvs byta samtliga fyra

Erik Å: spanar också på Primacy 4, förmodar är uppföljaren till Energy saver som är originalet från fabrik.
av UnleashFusion
Johannes1975 skrev: lör 15 feb 2025, 11:09 Tusen tack allihop!
Lutar mot ny uppsättning, dvs byta samtliga fyra

Erik Å: spanar också på Primacy 4, förmodar är uppföljaren till Energy saver som är originalet från fabrik.
Kan fullt rekommendera Primacy -däcken. Hade det ur fabrik på min 2010 v70 och dom höll minst 9år+ innan en av däcken fick punktering och i det skedde så bytte jag ut alla 4 då dom hade typ 4-5mm kvar. Dock har jag just nu Goodyear f1 men nästa gång jag byter kommer jag nog gå tillbaka till primacy; förhoppningsvis 5e generationen släppts? (efter googling så finns primacy 5 redan!; släpptes i Januari 2025) . enligt "Michelin" skall den hålla längre och vara bättre än sin tidigare 4/4+ generation. kollar jag däck365/andra däck-online så är priset som deras tidigare generation; kan vara värt och ta den senaste då.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Johannes1975 skrev: lör 15 feb 2025, 11:09 Erik Å: spanar också på Primacy 4..
Jag är jättenöjd. :-)
Det verkar finnas två varianter av mönster på primacy 4: dels standard med låg ljudnivå och bra slitstyrka men sämre våtgrepp i tester. Och en variant med bättre våtgrepp men lite högre ljudnivå. Antagligen med öppnare mönster och därmed aningen sämre slitstyrka
Sen har som vanligt högre hastighetsindex också högre rullmotstånd, jag fuskar lite där för att pressa bränsleförbrukning.. :oops:
Skruvat hade bäst pris men däcken skickades i själva verket från däckonline (eller om det var bythjul, minns inte ;-) )
iCarsoft problem?

Jag tror du har en iCarsoft CR Pro Vol 3 Fungerar […]

Volvo xc70 2.5t awd felkod 0094

När du läser av felkod 0094 med iCarsoft[…]

S60 fälgar på S70?

Centrumhålet är samma som på min […]

Surt att det ska dröja tills maj innan dom b&[…]