Sida 1 av 1

VVT

Postat: sön 09 feb 2025, 21:05
av S60S
Hej jag har släppt på mina VVT drev eller CVVT (vilket jag nu har) .
Bilen är en s60 2016 bensinare med b4154t4.
Har läst om äldre enheter som både är fjäderbelastade eller lösa, där man ska vrida dreven till sitt nolläge när man lägger på kamremen.

Mina drev går inte att vrida överhuvudtaget,(iaf inte med handkraft)
Jag har lagt på dem efter mina markeringar och nypt fast centrumskruven i det läget.
Provade dra runt motorn några varv och det gick fint.
Är det okej eller ska dem nollställas?
Någon som vet?Bild

Re: VVT

Postat: sön 09 feb 2025, 21:19
av Erik Å
Iallafall på de äldre motorerna så går VVT-naven till nolläget så länge man vrider vevaxeln åt rätt håll..
Sen är det oljetrycket som via solenoidventiler och vridkolvar i naven "avancerar" respektive kamaxel. Händer inte på en stillastående motor :-)

Re: VVT

Postat: mån 10 feb 2025, 16:38
av S60S
Yes så långt är jag också med.
Kanske har någon vänlig Vida eller autodata?
Kan tänka mig att sådan information framgår vid ex:byte av kamaxel tätning
Mvh