Sida 1 av 2
Hög motor temperatur , ingen värme i kupé.
Postat: sön 19 jan 2025, 15:53
av S60S
Hej. Jag har en Volvo s60 från 2016 med bensinmotor.
Efter en stunds körande så försvinner värmen i bilen och motor temperaturen går upp.
Först byttes termostat men problemet kvarstod.
Kontroll av kylarvatten på verkstad då det misstänktes en skada i topp (inga avgaser eller liknande påträffades)
Bytt den elektriska vattenpumpen utan resultat.
Gjort komp prov med bra resultat.
Finns det någon avluftning för kylsystemet?
Eller har någon stött på något liknande?
Mvh
Re: Hög motor temperatur , ingen värme i kupé.
Postat: lör 25 jan 2025, 09:41
av S60S
Liten uppdatering.
Verkstaden som mätte förekomsten av avgaser i kylarvätskan fick inte utslag med sin utrustning.
Jag mätte däremot med en co mätare som gav utslag direkt.
Jämfört värdena med en annan bil och det skiljer flera hundra procent.
Påbörjar att riva toppen.
Re: Hög motor temperatur , ingen värme i kupé.
Postat: lör 25 jan 2025, 15:30
av lennarte
Det finns ett gammalt (lärde mig på 60-talet) beprövat sätt att kolla om kompressionen läcker ut i kylarvätskan.
Fyll upp expansionskärlet, ända upp. Starta motorn och låt den gå på varm på tomgång. När termostaten öppnat så fyll på kylarvätska ända upp till kanten så du kan se att nivån rör sig lite (millimeter) upp och ner. När motorn är Ok så händer inget mer än så. Men om kompressionen läcker ut i kylarvätskan så börjar det plötsligt rinna över i expansionskärlet, för att sekunderna efter sjunka ner en dm eller så. Då vet du med säkerhet att toppackningen läcker ut kompression. Ju mindre läckage desto längre tid tar det innan det rinner över.
Rör inte gasen under hela tiden
Re: Hög motor temperatur , ingen värme i kupé.
Postat: lör 25 jan 2025, 15:48
av Erik Å
Elektrisk vattenpump, what?

Det är inte något som hör ihop med bränslevärmaren?
Finns det alltså ingen vanlig pump som drivs av kamremmen längre? Det har funnits tredjepartspumpar som tappar impellervingarna och då blir det tji pumpverkan förstås.
Re: Hög motor temperatur , ingen värme i kupé.
Postat: lör 25 jan 2025, 16:09
av kebabpizza
Erik Å skrev:Elektrisk vattenpump, what?
Det är inte något som hör ihop med bränslevärmaren?
Finns det alltså ingen vanlig pump som drivs av kamremmen längre? Det har funnits tredjepartspumpar som tappar impellervingarna och då blir det tji pumpverkan förstås.
P3-chassiet har elektrisk vattenpump, vet dock inte om det gäller alla motorer (TS har postat i fel kategori)
Re: Hög motor temperatur , ingen värme i kupé.
Postat: lör 25 jan 2025, 16:38
av Erik Å
Alright, då är det väl läge att mäta om pumpen verkligen har spänning när man åkt en stund. Men såna fel borde kanske sätta felkod..?
Re: Hög motor temperatur , ingen värme i kupé.
Postat: sön 26 jan 2025, 14:19
av TommyP86
kebabpizza skrev:Erik Å skrev:Elektrisk vattenpump, what?
Det är inte något som hör ihop med bränslevärmaren?
Finns det alltså ingen vanlig pump som drivs av kamremmen längre? Det har funnits tredjepartspumpar som tappar impellervingarna och då blir det tji pumpverkan förstås.
P3-chassiet har elektrisk vattenpump, vet dock inte om det gäller alla motorer (TS har postat i fel kategori)
Gäller bensin vea
Re: Hög motor temperatur , ingen värme i kupé.
Postat: lör 01 feb 2025, 20:08
av S60S
Liten uppdatering.
1 bult till toppen var lös.
Bifogar bild på packningen
Re: Hög motor temperatur , ingen värme i kupé.
Postat: mån 03 feb 2025, 15:54
av S60S
Hej nu är toppen kontrollerad och nya packningen på plats.
Dessvärre stötte jag på lite problem.
Jag ställde vevaxeln efter markeringen på kåpan och då är inte första kolven i övre läget.
(Vid den markeringen är samtliga kolvar helt i linje med varandra)
Hur ska veven stå vid nollad motor och hur säkerställer jag det utan Volvos lås verktyg?
Dessvärre saknar jag även vettiga verktyg för låsning av kamaxlarna och tänkte göra ett eget.
Har någon en bra bild eller instruktion för hur de ska monteras? Det gäller B4154T4
Alternativet är givetvis att köpa Volvos sats men den kostade 12500kr.
Tack

Re: Hög motor temperatur , ingen värme i kupé.
Postat: lör 15 feb 2025, 18:23
av S60S
Svarar mig själv för att kanske hjälpa någon annan i framtiden.
På veven finns en markering som ställer motor i noll (som jag nämnt i tidigare inlägg)
Jag bifogar en bild på Volvos verktyg som låser kamaxlarna.
Jag byggde ett eget verktyg av några plattjärn och de båda markeringarna i bakkant på axlarna ska stå upp när verktyget låser.
Sen var det bara att hänga på remmen
