Sida 1 av 1

Kopplingsbyte på V60 DRIVe 2012

Postat: lör 04 jan 2025, 21:28
av oJsan
Efter drygt 26000 mil så började kopplingen bete sig märkligt i utfarter. Man kunde liksom komma i självsvängning.. misstänkte olja på lamellerna men börjar senare tro att det är dubbemassesvänghjulet som är boven. Ett par tusen mil senare har urtrampningslagret börjat morra betänkligt och efter att ha läst något tips om hur man testar dubbemassesvänghjulet så är jag rätt säker på att det gett upp, milen talar för det också. Lågfrekvent malande ljud med kopplingen med kopplingen halvt nedtryckt.

Så - DMF/kopplingssats/slavcylinder beställd och demontering påbörjad. Men hur mycket måste man egentligen plocka ner? I en första video jag kikade på såg det jättelätt ut men jag misstog mig då det var en V30 utan subframe. :-D
Måste man plocka ner subframe helt eller räcker det att lossa den i bakkant och låta den hänga ner och ta ut lådan mot hjulhuset?

Lägger upp lite bilder framöver oavsett, så det är till hjälp för andra.

Motor D4162T
Växellåda: MMT6