Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av slc
#1576851
Har nylig byttet sommerdekk og har en god del resonans. Faktisk er det nesten bare resonanslyd og ikke noe annen støy. :)
Men har skjønt det sånn at dette som kalles "tire cavity resonance" ikke er vanlig med denne dekkdimensjonen?

Dekkene er Nokan Hakka Blue 3 (215/50/R17). Bortsett fra denne resonansen er det så godt som helt stille. Det er en resonanslyd som oppstår ved ca. 40km/t og endrer seg ikke i frekvens om man kjører fortere. Som andre har beskrevet før så låter det som noen som blåser på en flaske. Jeg lurer på om ikke denne lyden har vært tilstede hele tiden men at jeg først nå hører den fordi all annen støy er eliminert, men så er det noen som mener at det ikke er et problem med denne type støy med 17" så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro :) Noen med lignende erfaringer?
av slc
#1576875
Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at nøyaktig det samme diskuteres for noen år siden. Det er tydeligvis bare sånn V60-er er og hvordan det oppleves er ganske subjektivt, men det hjelper å vite at man verken er gal (i hvert fall ikke så gal som man først trodde) eller at det ikke er noe galt med bilen.

viewtopic.php?f=70&t=132616
av slc
#1576900
Edit: har hørt fra en annen V60-eier også som beskriver det samme som hadde prøvd flere ulike dekksett og allerede kommet frem til samme konklusjon så avslutter da denne spøkelsesjakten og aksepterer at det er sånn V60 er :) (Sånn hvis noen andre skulle lure på det samme i fremtiden og kanskje finner denne tråden).

Sikker på at det kommer bak? Den er konstant og endres ikke med hastighet osv?
Men om vi snakker om samme lyden er det nok ikke noe annet å gjøre enn å forsøke med bedre lydisolasjon. Problemet er at dette er en lyd alle dekk lager og den vil forplante seg videre opp langs hjuloppheng og videre inn i kupéen, men det ser ut til å drukne i veistøy om den når et bestemt nivå. Det virker også som om det har blitt et stadig større problem at mer moderne biler ikke er like godt støyisolert med tanke på disse frekvensene.

For å være sikre på at vi snakker om samme type lyd, her er en som har filmet det i sin..
(men i min så er det ikke like ille som her, men samme type lyd og oppfører seg på samme måte).
#1576941
Hade en S90 med likadant ljud som det i videon. Bilen hade då Nokian Hakkapeliitta R3 (255/40-19). Ljudet var dock lägre än det i videon, men av exakt samma typ. Bilen lät bara så med just den uppsättningen hjul och jag har aldrig upplevt det i någon annan bil; inklusive V60 och V60 Cross Country.
av slc
#1576948
Det er nok litt subjektivt også. I min V60 er det heller ikke like kraftig som i den videoen, men det er samme type lyd. Samboeren min hører den ikke overhodet på min bil.

Jeg mistenker lyden var tilstede på det forrige hjulsettet mitt også (Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6), men der var det så mye annen dekkstøy i tillegg så det ville totalt ha overskygget den lyden. På samme måte, når jeg kommer opp i ca. 100-110km/t på motorveien også så "forsvinner" den lyden mer i veistøyen som kommer fra dekkene, men dekkene er så stille at de gir fint lite lyd fra seg overhodet før man kommer opp til rundt 60km/t.
#1576959
Det var i något högre hastigheter ljudet uppkom för mig, i runt 90 km/h. Men som du skriver, subjektivitet spelar sin roll i det hela. Är däcken du nämnde i trådstarten nya?
av slc
#1576974
Recharged skrev:Det var i något högre hastigheter ljudet uppkom för mig, i runt 90 km/h. Men som du skriver, subjektivitet spelar sin roll i det hela. Är däcken du nämnde i trådstarten nya?
De ble kjøpt i forrige uke, så vil påstå de er nye, ja :) Tror jeg vet hvor du vil med dette, for jeg har vært i kontakt med Nokian Tyres også og de mente at inntil jeg får slitt ned den første millimeteren kan det nok være litt mer støy, samtidig som veiene fortsatt er veldig grovkornet etter vinteren. De mente det ville bli bedre etter en stund.
Mjukvara 3.0.3

En sak som jag noterat på min XC60 T6 Rechar[…]

Just läckage på insugs sidan (efter LMM[…]

Hur får jag loss fördelaren?

Varför ska du ha loss fördelaren? Den ve[…]

När byttes oljan och filter sist?