Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#1576142
Från och med MY16 kunde man välja bort takluckan till S/V60 Polestar. Någon som sett ett exemplar utan lucka? Har kikat på blocket i flera år, men ännu inte sett någon.
Jag har provkört en förseriebil som var utan taklucka, men annars inte sett någon.

Kundtjänst på Volvo PV sa sig inte kunna/vilja ta reda på svaret åt mig....
Användarvisningsbild
av MartinS
#1576146
Tack för tipsen, kul att se att det faktiskt finns några. Första jag ser till salu... Synd att de har den fyrcylindriga motorn vilket gör dom kalla för mig, tyvärr.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1576436
Ok, då är det antagligen en förseriebil. Jag har provkört en MY15 utan lucka, men den gick inte att beställa/köpa förrän MY16 utan lucka.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1576440
My15 startade senare än vad den här är tillverkad så det är det säkert. Chassinummer som slutar på 8 med ett gäng nollor framför också.

Jag har aldrig sett någon annan i6 utan lucka heller så det är säkert samma bil du kört.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1576445
rosefors skrev:Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare och snabbare än 6an.
Har man en gång haft en T6:a vill man inget hellre än att ha en igen:) Avgasljudet från sexan i Polestarbilarna är riktigt maffigt...

Sen är nog sexan enklare att skruva på än den nyare fyran, inte helt orelevant nu när bilarna börjar få några år på nacken.
av rosefors
#1576461
Så är det säkerligen men det som talar emot den är växellådan. Den är en dinosaurie jämfört med den nya TG-81lådan vilket också är främsta anledningen till att VEAn är märkbart snabbare och roligare att köra än gamla 6an.

Nästan alla som ställer 6an mot 4an talar bara om motorn, vilket förvånar mig. Skillnaden mellan drivlinorna är större till följd av växellådan än ljudet som avgasröret spottar ur sig där 90% av bilklientelet åker runt i dieslar som låter oceaner mycket tråkigare än endera alternativ oavsett. Filtrerar mygg men släpper igenom kameler.

Men helt riktigt att underhållet är enklare och billigare på 6an. Det var dock aldrig meningen att Polestar skulle köra på 6an. Var ett nödvändigt beslut för att kunna få ut en bil med AWD.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1576470
Jag har inte själv kört fyran i Polestar men jag som i regel är emot automatlådor tycker lådan i den gamla polestaren funkar helt ok, om man växlar manuellt tycker inte jag den är långsam så det stör eller slirar för mycket. Men visst, i D så är den ju inte den vassaste lådan ens i en Polestar...
Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]

Tack! :) 12 dagar får ses som helt ny hos […]