Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tw1x
#1575862
Hej,

Stödjer min bil backkamera som man kopplar på nuvarande skärm i bilen? Jag kollar runt på Volvos hemsida och hittar något, men jag är rädd för att det ska kosta skjortan, så jag kikar lite på autodoc, finns flertalet, både med och utan extern skärm.
Mitt regnr är: LYB310.

Vore tacksam för lite vägledning från kunnigt folk. Har eller hade en auktoriserad Volvoverkstad men dom får inte fortsätta med det tyvärr, så kanske svårt att köpa via dom? Dom ligger bara 24km ifrån mig och jag antar dom kan koppla in den om jag köper från annat ställe?

Vänligen,
Nisse
av tw1x
#1575887
Hej igen,

Volvo var svindyra. Sitter och kollar på Autodoc nu lite efter backkamera, men jag får upp hmm över 100 produkter. Finns det någon vänlig person som kan guidea eller hjälpa mig att hitta rätt? Behöver kamera, kablage och hållare, något mer? Är en Volvo V60 D5 -12, regnr: LYB310.
Vill koppla den på befintlig skärm i bilens befintliga. :oops:

Tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
av Retrofitp3
#1575896
Hej.
Jag är ledsen, men att koppla in en eftermarknadskamera i din befintliga display funkar inte. Displayen behöver kommunisera med kamerans styrenhet som heter PAC och den konfigureras till din bilprofil. Då styrs dens inställningar via ICM(Sensuspanelen). Eftermarknadskameror kopplas in på en egen mottagare integrerad i en extern skärm då bildkällan oftast är en generic signal. Vilket Volvo Sensus inte klarar av.
av tw1x
#1575899
Retrofitp3 skrev:Hej.
Jag är ledsen, men att koppla in en eftermarknadskamera i din befintliga display funkar inte. Displayen behöver kommunisera med kamerans styrenhet som heter PAC och den konfigureras till din bilprofil. Då styrs dens inställningar via ICM(Sensuspanelen). Eftermarknadskameror kopplas in på en egen mottagare integrerad i en extern skärm då bildkällan oftast är en generic signal. Vilket Volvo Sensus inte klarar av.
Tack för svar. Då vet jag vad jag har att förvänta mig. Men kanske går att köpa en kamera som redan sitter/suttit i en annan V60 då borde funka? Har hittat sensorer till fronten (parkeringsassitans). Men får försöka få tag på en annan kamera som finns i bilen redan.
av tw1x
#1575907
Ny uppdatering, fått svar från Volvo att dom tar 8050kr för hela kittet (backkameran), sen behövs Vida för att uppdatera mjukvaran.

Är det någon här som har Vida? Jag bor i Skaraborg (Skara/Skövde), och kan ge en slant, en pizza eller ett flak öl om någon skulle vara behjälplig att fixa detta, kan ta mig till annat län med. Eller om någon vet någon auktoriserad verkstad för Volvo. Hade Engmans bilservice i Lidköping men dom är inte det längre!
Är det svårt att montera skiten? Någon som har koll? Ska kika med 2-3st verkstäder om vad de kan tänkas ta för att installera kameran.

Supertacksam för svar och funderingar.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1575911
tw1x skrev: fre 12 apr 2024, 13:23 Ny uppdatering, fått svar från Volvo att dom tar 8050kr för hela kittet (backkameran), sen behövs Vida för att uppdatera mjukvaran.

Är det någon här som har Vida? Jag bor i Skaraborg (Skara/Skövde), och kan ge en slant, en pizza eller ett flak öl om någon skulle vara behjälplig att fixa detta, kan ta mig till annat län med. Eller om någon vet någon auktoriserad verkstad för Volvo. Hade Engmans bilservice i Lidköping men dom är inte det längre!
Är det svårt att montera skiten? Någon som har koll? Ska kika med 2-3st verkstäder om vad de kan tänkas ta för att installera kameran.

Supertacksam för svar och funderingar.
Det finns länk till monteringsanvisningen i länken i mitt tidigare inlägg.
av tw1x
#1575913
@fjohan82,
Har tyvärr ingen verkstad, lokal eller så och inga verktyg heller :-( Och inte kunnig, iofs om jag får anvisningar kan jag nog lösa det. Fick ju tips här för att montera ena positionsljuset på bilen.

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]