Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1574966
I november 23 köpte jag en Volvo v60 2015 ca 14tmil - nyservad & besiktigad
Efter 2 veckor började den att dra galet mycket olja.
Den lämnades in på felsökning & man konstaterade då att den läckte olja ”inne i motorn”, inga synliga läckage eller pölar under bilen. Det blev ett återköp & firman sa att detta är var ett känt problem med D4 motorer 2014-2017….
Jag vill gärna ha en Volvo v60 & nu verkar det ju som det vimlar av D4 motorer….har tänkt att dra husvagnen också så lite stl på motorn är ju en fördel.
Vad är era erfarenheter? Känns surt att lägga 150-200tusen och risker haveri
Är det mindre risker med D3 motorn samma årsmodeller?
Tacksam för er expertis & råd🥹
#1575001
Vill du ha en volvofemma istället i samma kaross får du köpa D3 eller D5 eller D4 AWD från 2014-15. Dom är avsevärt mer driftsäkra jämfört med en D4 av samma årsmodell.
#1575009
Jag har D4-motorn D4204T14 i min V60 MY17 och den drar typ noll olja.
Har fyllt på 0,5l vid endast ett tillfälle mellan servicear under 7 år/21300 mil.

Om jag förstått saken rätt är D4-motorn D4204T5 betydligt mer olycksdrabbad.

Sen ska man ha med sig att AWD har 6-stegade automatlådan medan FWD har 8-steg, om det är en viktig punkt.

Viktigt dock att påpeka att man aldrig kan garantera att bilen inte råkar ut för haveri, oavsett märke/modell.
#1575013
Det har inte med motormodell att göra utan samtliga motorer fram till ett visst motorrummet omfattas av ett fel. Det är nånstans en bit in på 2016 som brytpunkten är.

Dvs håll er ifrån samtliga 4cylindriga Volvo 2014-2016 så blir det bra.

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]