Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av WillyNelson
#1574749
Hej.
Jag har en Volvo xc60 D5 årsmodell 2012.
Instrument panelen har 2 små runda display i varje mätarhus.
Displayen i varvräknaren har lagt av helt och är svart.
Det konstiga är att den ibland har hoppat igång, fungerat 1-2 dagar för att sedan bli svart igen.
Vid ett tillfälle funkade den i ca 5 dagar vilket var rekord :-)

Har skruvat isär mätarhus och display men verkar ej hitta något fel och när jag felsökt närmare märker jag att när jag larmar på eller av bilen fälls inte backspeglarna in.
MEN dom gångerna backspeglarna fälls in vid larmning så fungerar displayen. Det är alltså någon koppling att när infällbara speglarna fungerar så fungerar displayen, tyvärr så funkar dem nästan aldrig och det tråkiga är att man inte kan läsa fel meddelanden som visas och viktigast av allt så kan man inte ställa in diselvärmaren då display är svart.

Någon som har någon aning om vad felet kan va?
Vill ogärna byta ut mätarhus då det kostar 5000kr+
Bilagor
IMG_6994.jpeg
IMG_6994.jpeg (90.24 KiB) Visad 479 gånger
IMG_3654.png
IMG_3654.png (5.02 MiB) Visad 479 gånger
IMG_3655.png
IMG_3655.png (5.47 MiB) Visad 479 gånger
Användarvisningsbild
av Mekomanisten
#1575066
Omkring din bils ålder fanns en del sk. rohs-direktiv problem, även senare. Lödtennet kan spricka eller vara särskilt känsligt för oxidering. Har inte jobbat med Volvos elektronik men det brukar vara liknande fel. Om du kommer åt elektroniken prova med kylspray och se hur det beter sig uppkopplat mot bilen. Det kan vägleda dig till var i korten problemet finns. Annars är mitt förslag att gå igenom samtliga lödningar med fluss och lödning, varmluft lödning. Omlödning, pålödning skadar inte om det görs med varsamhet.

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]