- ons 27 mar 2024, 21:48
#1574387
Hej
hjälp mig i denna djungel och komma rätt med mina tankar och funderingar.
Jag har nyligen införskaffat en v60 Cross country 2016, det följde dessvärre bara med ett par allrounddäck på
215/65r16 med en fälg som har ET 50 (registrerades med denna dimension enligt transportstyrelsen)
Jag har ett par fälgar kvar från min gamla v50 jag blev tvungen att skrota
- Zaurak 7 x 17" ET 52,5.
https://www2.bilia.se/dack/falgar/volvo ... _30671509/
Enligt volvos egna rekommendationer för v60CC I bör jag ha dessa dimensioner.
- 215/65R16 7Jx16x50
- 235/55R17 7,5Jx17x55
- 235/50R18 7,5Jx18x55
- 235/45R19 8Jx19x55
Det jag undrar är om jag kan köpa nytt gummi till fälgen då det gummi som sitter nu är alldeles för klent.
Min tanke är att köpa ett par däck om 215/60r17 där skillnaden mot original blir 0.57%, vilket är okej.
För kännedom så kommer inte ens det här måttet upp när jag skriver in mitt regnr på t.ex bythjul, rent krasst så borde detta fungera ändå?
Typ dessa https://www.bythjul.com/dack/goodyear/g ... r17/184486
Det som gör mig fundersam är ET52,5 måttet som inte är rekommenderat för mig, enligt bilias "passar" verktyg passar de fälgar jag länkat bara till v50, s40 c30 OSV.
Min logik är följande då Volvo rekommenderar ET50 samt ET55 till min bil enligt måtten ovan så bör ett mellanvärde på ET52,5 vara helt perfekt, är ett inpressningsdjup mått så enkelt, eller finns det mer fysik inblandad som jag inte tar i beaktning som gör så att jag inte borde bruka de fälgar jag har?
Eftermarknadsfälgar har alltid ett lägre ET mått när jag skriver in regnr då däcken hamnar längre ut från huset (de tar det säkra före det osäkra misstänker jag).
Tänkte försöka få svar här innan jag bränner 7 tusen på gummi som blir obrukbart.
Vänligen.
hjälp mig i denna djungel och komma rätt med mina tankar och funderingar.
Jag har nyligen införskaffat en v60 Cross country 2016, det följde dessvärre bara med ett par allrounddäck på
215/65r16 med en fälg som har ET 50 (registrerades med denna dimension enligt transportstyrelsen)
Jag har ett par fälgar kvar från min gamla v50 jag blev tvungen att skrota
- Zaurak 7 x 17" ET 52,5.
https://www2.bilia.se/dack/falgar/volvo ... _30671509/
Enligt volvos egna rekommendationer för v60CC I bör jag ha dessa dimensioner.
- 215/65R16 7Jx16x50
- 235/55R17 7,5Jx17x55
- 235/50R18 7,5Jx18x55
- 235/45R19 8Jx19x55
Det jag undrar är om jag kan köpa nytt gummi till fälgen då det gummi som sitter nu är alldeles för klent.
Min tanke är att köpa ett par däck om 215/60r17 där skillnaden mot original blir 0.57%, vilket är okej.
För kännedom så kommer inte ens det här måttet upp när jag skriver in mitt regnr på t.ex bythjul, rent krasst så borde detta fungera ändå?
Typ dessa https://www.bythjul.com/dack/goodyear/g ... r17/184486
Det som gör mig fundersam är ET52,5 måttet som inte är rekommenderat för mig, enligt bilias "passar" verktyg passar de fälgar jag länkat bara till v50, s40 c30 OSV.
Min logik är följande då Volvo rekommenderar ET50 samt ET55 till min bil enligt måtten ovan så bör ett mellanvärde på ET52,5 vara helt perfekt, är ett inpressningsdjup mått så enkelt, eller finns det mer fysik inblandad som jag inte tar i beaktning som gör så att jag inte borde bruka de fälgar jag har?
Eftermarknadsfälgar har alltid ett lägre ET mått när jag skriver in regnr då däcken hamnar längre ut från huset (de tar det säkra före det osäkra misstänker jag).
Tänkte försöka få svar här innan jag bränner 7 tusen på gummi som blir obrukbart.
Vänligen.