Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Trenix
#1574387
Hej
hjälp mig i denna djungel och komma rätt med mina tankar och funderingar.

Jag har nyligen införskaffat en v60 Cross country 2016, det följde dessvärre bara med ett par allrounddäck på
215/65r16 med en fälg som har ET 50 (registrerades med denna dimension enligt transportstyrelsen)

Jag har ett par fälgar kvar från min gamla v50 jag blev tvungen att skrota
- Zaurak 7 x 17" ET 52,5.
https://www2.bilia.se/dack/falgar/volvo ... _30671509/

Enligt volvos egna rekommendationer för v60CC I bör jag ha dessa dimensioner.

- 215/65R16 7Jx16x50
- 235/55R17 7,5Jx17x55
- 235/50R18 7,5Jx18x55
- 235/45R19 8Jx19x55

Det jag undrar är om jag kan köpa nytt gummi till fälgen då det gummi som sitter nu är alldeles för klent.
Min tanke är att köpa ett par däck om 215/60r17 där skillnaden mot original blir 0.57%, vilket är okej.
För kännedom så kommer inte ens det här måttet upp när jag skriver in mitt regnr på t.ex bythjul, rent krasst så borde detta fungera ändå?

Typ dessa https://www.bythjul.com/dack/goodyear/g ... r17/184486

Det som gör mig fundersam är ET52,5 måttet som inte är rekommenderat för mig, enligt bilias "passar" verktyg passar de fälgar jag länkat bara till v50, s40 c30 OSV.

Min logik är följande då Volvo rekommenderar ET50 samt ET55 till min bil enligt måtten ovan så bör ett mellanvärde på ET52,5 vara helt perfekt, är ett inpressningsdjup mått så enkelt, eller finns det mer fysik inblandad som jag inte tar i beaktning som gör så att jag inte borde bruka de fälgar jag har?

Eftermarknadsfälgar har alltid ett lägre ET mått när jag skriver in regnr då däcken hamnar längre ut från huset (de tar det säkra före det osäkra misstänker jag).

Tänkte försöka få svar här innan jag bränner 7 tusen på gummi som blir obrukbart.

Vänligen.
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1574398
Att välja en dimension med större rullomkrets är oftast inget problem om man håller sig inom rimliga gränser. 215/60-17 fungerar fint i ditt fall.

Gällande fälgar från en V50 finns saker som bör redas ut. Att ET-måttet skiljer sig smått är, likt en större däckdimension, inga problem. Desto viktigare är navmåttet stämmer överens, det är värt att dubbelkolla. Passar de fälgarna bilen kommer hjulen att hamna längre in i hjulhuset trots att fälgarna har ett lägre ET-mått, eftersom de är smalare. Fälgen som är 17” och som Volvo rekommenderar till din bil är 7,5” bred medan din egna fälg är 7” bred. Dock är det en såpass liten skillnad mot originaldimensionen att det inte kommer att märkas. Det kommer samtidigt resultera i att du får mer fritt utrymme mellan hjul och hjulhusväggen jämfört med 17x7,5” och ET 55.

Vill dock nämna att enligt mina observationer är det inte alls ovanligt med däck- och fälgannonser på Blocket riktade till S/V60 Cross Country. Ett tips är att titta där nu när försäljningen av sommarhjul ökar.
EGR kylare 2,0 D

Har rengjort egr kylaren och ventilen på min[…]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]