Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1575600
Ja? Jag vet att Sachs sedan 2001 är en del av ZF. Vad har det med saken att göra? De tillverkar stötdämpare av väldigt hög kvalitet oavsett. Anledningen till att de är leverantör till väldigt många biltillverkare är att de levererar rätt kvalitet till rätt pris. ZF producerar mängder av komponenter och system som används av många, men de har rejält med konkurrens också. De är inte ensamma om att leverera styrväxlar eller växellådor heller.

Sachs levererade en stor del av stötdämparna till fordonsindustrin långt innan ZF köpte upp dem, de har varit leverantör till Volvo sedan 60-talet.

Och ja, min bil har gått 32900 mil med original Sachs Nivomat i bakvagnen, och de är fortfarande helt okej. Givetvis är helt nya dämpare bättre, men det betyder inte att de gamla är så slut att jag måste byta dem. Jag planerar att byta dem i sommar för de börjar antagligen sjunga på sista versen snart. Jag vågar definitivt påstå att jag har nog med erfarenhet och kunskaper att bedöma det, ett och annat har jag plockat upp yrkesvägen. Har man jobbat som testförare ett antal år bör man väl kunna bedöma sånt? Det ingick så att säga i jobbet, minst sagt... Har förresten kört transmissionsprov med ingenjörer från ZF Tyskland.

Ingen här har väl påstått att begagnade stötdämpare är lika bra som helt nya? Men om allt hela tiden måste vara helt nytt blir det ju rent omöjligt att äga och köra bil, allt kan inte vara nytt hela tiden.
Ytterbelysning i backspegel

När du trycker på lysknappen på n[…]

Hur byta drl v60cc

ror inte det går men hade provat att ta bo[…]

@fjohan82 , Prydligt värre. Är väl[…]

@Malmstroem , Jag vet inte om du syftar på[…]