Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1574206
Hallå forumvänner

Jag är ägare av en välvårdad XC60 MY2017 AWD. Bilen har gått 12 100 mil. jag har ägt bilen sedan 3500 mil. Min fråga gäller byte av stötdämpare och ev fjädrar bak. Vi kör lite med en husvagn 1850 kg max 100-150 mil/år. I övrigt drag vi ingenting. Min fundering nu är om jag kanske bör byta stötdämpare och7eller fjädrar bak i ett förebyggande syfte. Ska byta skivor och klotsar bak om någon vecka och tänkte kanske göra allt när den ändå är på verkstad. Funderade först på att byta enbart stötdämparen alt endast fjädrar. Jag märker inga särskilda problem, utan detta är i så fall endast ett förebyggande byte.
Tar tacksamt emot tips. Gärna modell på dämpare/fjäder och tips på seriös leverantör, Mekonomen, eller annan. Lämnar in bilen på seriös verkstad, ej hos Volvoverkstad, typ Bilia då priserna är på tok för höga.
#1575197
Hej.

Att byta fjädrar är helt meningslöst.

Att byta dämpare som gått längre än 10.000 mil är aldrig meningslöst. Det är dock inte säkert att det är jättemeningsfullt heller. Dvs dämpare kan definitivt blivit märkbart sämre vid 10.000 mil men går inte att säga generellt.

Det logiska valet för den som har en V70 och ville ha lite mer ordning på bakvagnen har varit att utrusta bilen med nivomatdämpare. Det finns igen som utrustat sin bil mrd nivomat/nivåreglering och ångrat sig. Det gör stor skilnad även för olastad bil. Jag vet dock inte om det finns till XC60. Kan ju vara värt att kolla upp men fråga isåfåfall efter komplett sats med fjädrar då dessa måste bytas med isåfall.
#1575214
Byta dämpare och fjädrar i förebyggande syfte känns ju ganska oekonomiskt och onödigt. Givetvis är nya stötdämpare bättre än stötdämpare med 12000 mil, men de gamla dämparna är ju troligtvis tillräckligt bra för att sitta kvar åtminstone 8000 mil till.

Jag kommer byta fjädrar och dämpare på min bil i år, 33000 mil. Den känns absolut inte slut, men nu är det dags.
#1575380
att byta i förväg med de milen är helt meningslöst, det som brukar smälla av på XC60 är framfjädrarna, jag har bytt båda på 3mån 12000mil ca, sista varvet smäller av. Men att byta i förväg, det skulle jag inte ha gjort, dämparna är helt meningslöst på de milen.
#1575385
Efter 12000 mil så skulle jag stoppat in Koni FSD https://www.trodo.se/stotdampare-koni-8245-1308bak, de är adaptiva, hårda vid låg frekvens (motorvägskörning) och mjukare vid hög frekvens (trottoarkanter). De skulle nog ge ett bra lyft. Tycker min XC60 med Koni FSD och standardfjädrar tar väggupp perfekt, mycket bättre än SPA, speciellt bak. De slår inte lika hårt samt återgår utan svaj.
#1575387
Intressant att Koni FSD dök upp som förslag då jag satte nya sånna på min ena V70 2018. Jag satte bara fram då jag hade Nivomat bak.

Dom dämparna var slut efter 5000 mil, bara två år senare, Bilen var helt sjövild i fram. Bytte 2020
till TRW-fjäderben för 500 spänn styck från Autodoc och bilen har gått som tåget sen dess.

Jag har sen dess öppnat upp dessa FSD-dämpare och min slutsats är att dessa inte är lämpliga till åretruntåka då dammskyddet ligger som i en skål där det rostar pga att det sitter en såkallad "gland nut" (vet ej vad det heter på svenska) som är avskruvbar.

Idag heter dämparna Special Active men ska fill funktion vara samma.
Screenshot_20240407_145341.jpg
Screenshot_20240407_145341.jpg (1.62 MiB) Visad 467 gånger
#1575390
rosefors skrev: sön 07 apr 2024, 14:23 Finns gott om dämpare som är slut efter 12000 mil.
Jodå, dålig kvalitet är väl inte direkt sällsynt. Men jag har ännu inte hört om en nyare Volvo där dämparna varit tvärslut efter 12000 mil, det får jag nog säga är väldigt ovanligt.

Volvo har använt Sachs i många år, och de verkar hålla väldigt bra ganska länge. Finns nog anledningar till att Sachs är leverantör till väldigt många biltillverkare.
#1575395
MarcusJ skrev: sön 07 apr 2024, 15:24
rosefors skrev: sön 07 apr 2024, 14:23 Finns gott om dämpare som är slut efter 12000 mil.
Jodå, dålig kvalitet är väl inte direkt sällsynt. Men jag har ännu inte hört om en nyare Volvo där dämparna varit tvärslut efter 12000 mil, det får jag nog säga är väldigt ovanligt.

Volvo har använt Sachs i många år, och de verkar hålla väldigt bra ganska länge. Finns nog anledningar till att Sachs är leverantör till väldigt många biltillverkare.
Sachs är ZF och ZF är en global underleverantör av allt möjligt till i princip alla europeiska bilproducenter. Därför levererar dom dämpare. Sen inte sagt att dom inte levererar bra dämpare.

Men folk verkar ha den generella uppfattningen att dämpare är fullt OK tills att dom läcker och bilen knappt kan hålla sig på vägen. Finns ju folk som säger att deras bil som gått 33000 med originsldämpare är fullt ok. Eller hur...

På min bil (som jag tidigare skrev om i de[…]

Vi som beställt nya XC60

Apropå färger / kulörer är Br[…]

Köpråd V60 etanol

Fanns 2.5FT på V60 över huvud taget? […]

Ännu en uppdatering: Satte tillbaka original[…]