Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1575376
s6025t skrev: sön 07 apr 2024, 11:58 Varför skulle det vara ologiskt på en R-Design det är ju just därför chassit är speciellt med lite mer avancerade grejer i så fall är ju fjäderbensstag o andra fjädrar dämpare mm onödigt på R-design man betalar ju för det när man köpte en R-design
Fjäderbensstaget är som sagt bara en designgrej. Gör noll nytta. Precis som diffusorn bak. Också bara design.

Gällande dämparna så står det lite om det tidigare i tråden om du läser. För att enkelrörsdämpare faktiskt ska ha en fördel över dubbelrörs på en vanlig bil behöver dom ha extern behållare och det har inte dessa. Utan det är det dämpare med kortare livslängd för en högre kostnad utan egentlig nytta.
#1575386
"Vi"?
Nja...

Om Volvo hävdar att dämparna är monotube är de med största sannolikhet det också. Finns ingen anledning att säga så annars. Det kan ändå vara marknadsföring, man använder monotube dämpare därför att det låter bra oavsett om de är bättre än andra stötdämpare eller ej. Men troligtvis valde man monotube därför att de dämparna uppfyllde kriterierna man bestämt sig för till chassit och vägegenskaperna.

Det är inte så att man bara slänger på ett gäng dämpare och tycker att "det blir säkert bra." Utprovningen och testerna är väldigt tuffa och långvariga. T.ex. sätter man olika slags givare och sensorer på stötdämpare, bromsar m.m. när man kör vissa prov och håller hela tiden koll på temperaturer och en massa andra saker i realtid, och man loggar värdena i en dator för utvärdering. Det görs inte i en handvändning direkt.

Extern behållare på monotubedämpare är inte nödvändigtvis bättre, det beror lite på. Det finns också något som heter "tillräckligt bra." En monotube med intern behållare fungerar i 99,9% av fallen mer än tillräckligt bra jämfört med en dämpare med extern behållare, och är samtidigt oftast bättre än en enklare doubletube. Det beror på användningen. Ju längre fjädringsväg, desto större nytta gör en extern behållare. På en personbil med "sportchassi" som är avsedd för normal körning på väg är extern behållare i stort sett alltid onödigt. Men har du väldigt lång fjädringsväg och ett chassi som måste jobba väldigt hårt och ofta, som vid terrängkörning, gör extern behållare stor nytta.
Senast redigerad av 1 MarcusJ, redigerad totalt 0 gånger.
#1575389
Om vi får se en bild på dämparna så vet vi. Är dämparen lika smal som vanliga dämpare så är det inte en enkelrörsdämpare, så enkelt är det. Eftersom det inte är extern behållare i den så faller större delen av nyttan med den. Så enkelt är det också.

Kommer ingen med en bild får jag krypa under min egen för att stilla nyfikenheten men det blir inte idag och inte på ett par veckor.
#1575392
rosefors skrev:Om vi får se en bild på dämparna så vet vi. Är dämparen lika smal som vanliga dämpare så är det inte en enkelrörsdämpare, så enkelt är det. Eftersom det inte är extern behållare i den så faller större delen av nyttan med den. Så enkelt är det också.

Kommer ingen med en bild får jag krypa under min egen för att stilla nyfikenheten men det blir inte idag och inte på ett par veckor.
https://kyb-europe.com/catalogue/

art.nr 5550001 enkelrör utan reservoar och smal stång.
#1575393
KalleJ skrev: sön 07 apr 2024, 15:25
rosefors skrev:Om vi får se en bild på dämparna så vet vi. Är dämparen lika smal som vanliga dämpare så är det inte en enkelrörsdämpare, så enkelt är det. Eftersom det inte är extern behållare i den så faller större delen av nyttan med den. Så enkelt är det också.

Kommer ingen med en bild får jag krypa under min egen för att stilla nyfikenheten men det blir inte idag och inte på ett par veckor.
https://kyb-europe.com/catalogue/

art.nr 5550001 enkelrör utan reservoar och smal stång.
So? Och du vill ha sagt vad?
#1575394
För att belysa problemet. Detta är en dämpare till en P3 V70/S80 (kallad Fas2 här) men det är samma platform som S60 så samma geometrier och samma längd förutom att RD-dämparna lär vara ännu kortare.

Hela stången måste få plats i dämparen i komprimerat läge. Det är dom 170mm av dämparen som måttstock visar.

Återstår 90mm. Här ska alltså både ventil, olja, flytande kolv och tillräcklig stor återstående volym för gas finnas, om det inte finns extern behållare.

Inte så troligt.
20240407_152821.jpg
20240407_152821.jpg (5.47 MiB) Visad 302 gånger
#1575424
rosefors skrev:
MartinS skrev: sön 07 apr 2024, 10:32 Nyttan i det lilla tunna flexibla "fjäderbensstaget" kan man naturligtvis fundera över och överdriva i marknadsföringsmaterial, men jag har svårt att tro att man ljuger i marknadsföringen och säger att bilen har en typ av dämpare som inte är sant. Varför menar du @rosefors att det inte skulle vara en enkelrörsdämpare bak?

Jag har mina gamla stötdämpare liggande, kan jag se på dom hur det ligger till egentligen utan att såga sönder dom?
Har du möjlighet att ta bilder på dom? Dom borde ju som minimum se annorlunda ut än övriga originaldämpare.

Vi diskuterade lite ovan varför det ur ett OEM-perspektiv finns fler nackdelar än fördelar med att ha enkelrörsdämpare på en serieproduktionsbil med den målgrupp som dessa bilar har. Valet skulle vara ologiskt ur både produktions/konstnadsperspektiv, livslängd och funktion/nytta. Tror helt enkelt att sannolikheten är högre att det är vanliga dubbelrörsdämpare som sitter på trots allt på sålda bilar och att den där texten kommer från nån utvecklingsbil/testbil.

Men men vi får väl se, förr eller senare lär vi ju få reda på det när nån sätter kapen i en dämpare.
Dom ser ut som en OEM dämpare brukar se ut, men jag vet inte vad som skulle skilja exteriört på en dubbelrörsdämpare mot en enkelrörsdämpare, de behöver ju inte se olika ut tycker jag. Jag tycker inte argumenten att det skulle vara en sämre OEM funktion håller riktigt, varför skulle de inte vilja montera en enkelrördämpare?

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]