Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1574032
Original finns det 12 olika stötdämpare bak, att alla dom ersätts av en B4 dämpare är lite väl grovmaskigt i min bok, men det är klart att dom passar och utför någon form av stötdämpning.
#1574033
rosefors skrev:
MartinS skrev: lör 23 mar 2024, 15:27
rosefors skrev:Enrörs är det väl ändå inte. Bara nackdel på en OEM-dämpare.

R-design är hårdare och sannolikt kortare.
Vad jag har förstått är det enrörs på V60 R-Design, då de reagerar snabbare än en tvårörs.
Skillnaden mellan en enrörs och en tvårörsdämpare består i hur dämparoljan är separerad från gasen. I en tvårörs är det gravitationen. I en enrörs är det ett membran eller en flytande kolv. I det senare fallet innebär det att dämparen har ett mycket högre gastryck, som också är dess nackdel i form av kortare livslängd. Problemet är ju att så fort tätningen av någon anledning inte är OK så slutar dämparen att funka, till skillnad mot tvårörs som när den läcker olja fortfarande funkar sålänge det finns tillräckligt med olja kvar. Det är också därför enrörsdämpare har ett serviceintervall och varför man nästan alltid ser tvårörsdämpare som standard.

Fördelen med enrörs är att dom kan orienteras hursomhelst. Det går inte med tvårörs. En annan anledning är att dämparen har mindre benägenhet att kavitera/skumma med krävs bra skumpig väg för att det ska va ett problem, så gott som ett ickeproblem på en gatbil.

Valet av enrörsdämpare har att göra med särksilt behov på bekostnad av en kompromiss, inte att enrörs är bättre. Att en enrörsdämpare skulle "reagera" snabbare är alltså inte sant. Man ska nog tolka den formuleringen i artikeln som säljsnack mer än en sanning. Därför även tveksam på att enrörs faktiskt sitter original på RD, men ska kolla upp detta på min egen.
Intressant, tack. Är det skumningen man velat avhjälpa då man valt enrörstyp bak på RD tror du? Något skäl annat än humbug i marknadsföringen lär ju legat bakom antar jag.
#1574036
MartinS skrev:Original finns det 12 olika stötdämpare bak, att alla dom ersätts av en B4 dämpare är lite väl grovmaskigt i min bok, men det är klart att dom passar och utför någon form av stötdämpning.
Fördelen för V60 är ju att Bilstein kör samma dämpare för tyngre xc70 AWD exempelvis. Vilket borde tala för att den inte är supermjuk iaf.
Priset är ju rätt bra iaf. Båda Koni dämparna är också tvår-rörs.
KYB är enrörs, kanske är bättre alternativ annars

https://www.trodo.se/catalogsearch/resu ... rchby=name
#1574039
För egen personlig del skulle jag ersätta en originaldämpare på en bil med "sportchassi" (som R-Design) med Bilstein B6 eller motsvarande. Är ju av uppfattningen att sportchassi ska vara just det, och det är ganska stor skillnad på Volvos stötdämpare på R-Design gentemot standard. Sachs (ZF) tillverkar originaldämparna åt Volvo, vet inte om de har motsvarande dämpare som eftermarknadsdel utan Volvo-etikett.

Dämparna på R-Design är knappast monotube av kostnadsskäl, de brukar vara en hel del dyrare än twintube. Vi kan säkerligen sluta oss till att det har med chassidynamik att göra, inget annat.
#1574048
Jag baserar det på samlad erfarenhet, givetvis med viss generalisering. Det finns alltid enstaka outliers.

När det gäller stötdämparna till R-Design framgår av Volvos egna uppgifter att de är särskilt framtagna för de chassiparametrar Volvo bestämde att de ville ha, och att de skiljer sig en hel del åt från standarddämparna. Lägg till faktumet att originaldämparna till R-Design är rejält mycket dyrare och att ingen annan tillverkare har dämpare på eftermarknaden som möter specifikationerna för R-Design (men det finns standarddämpare nästan överallt) så kan man enkelt förstå att det handlar om dämpare tillverkade i små volymer med ganska unika specifikationer. Det är inte särskilt billigt för en tillverkare som Volvo att göra så, volymerna blir ganska små.

Många av standarddämparna till Volvos P3-chassi passar i stort sett alla andra bilar på samma plattform plus en del Ford. Det ger enorma volymer och därmed billiga delar.
Dämparna på R-Design är uppenbart väldigt annorlunda, förutom att de rent fysiskt passar lika bra som de andra.

Hittar enbart tvårörs främre dämpare från KYB. De enda enrörsdämparna fram jag hittar är Bilstein för en bit över 2000 kr/st.
#1574050
I artikeln som det länkades till tidigare i tråden stod det väl att det var enrörs bak, så fram kan original mycket väl vara tvårörs.
#1574057
Blir till att krypa under bilen och ta en titt till sommaren. Om det faktiskt är en enrörsdämpare så brukar dessa skilja sig åt fysiskt. Titta exempelvis på Bilstein nedan där stången som kolven normalt sitter på är mycket tjockare.
Screenshot_20240324_161029.jpg
Screenshot_20240324_161029.jpg (306.97 KiB) Visad 449 gånger
#1574064
Kolvens diameter har väl inget med det att göra? Det är väl för att Bilsteins dämpare är av sk. upside/down typ, eller?

Original R-Designstötdämpare har en "normal" diameter på kolven.

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]