Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1573825
Som rubriken lyder, vad skiljer stötdämparna på en 10-17 V60 R-Design och en icke R-Design?

Beror det på att R-Designen har 15mm kortare fjäder?
Finns det någon annan skillnad?

Jag ska köpa nya stötdämpare fram till min 2012 V60 R-design. Ser ofta, från olika fabrikat, att det står att de passar V60 10- Alla modeller UTOM R-design
#1573848
Jag vet inget om längden på dom, men de är lite hårdare också är de av enrörskonstruktion istället för tvårörs.
#1573964
Gällande andra dämpare lär ju B6 vara ännu hårdare än R-design OEM-dämpare. Är många som bytt till B6 bara för att sedan byta tillbaka för att det är för stötigt.

Ett mellanting kan va Koni FSD som är Konis mekaniskt aktiva dämpare. Jag har dom på min ena V70 (och R-design på min S60 och FourC på min andra V70 och Nivomat på min tredje V70). Numera heter dom Special Active men dom är anpassade för att ersätta OEM-standarddämpare med standardhöjd. Jag har själv ändrat förspänningen på mina Koni fram av den anledningen men det är inte riktigt meningen att man ska göra så.
#1573977
Bilstein B4 ska (enligt Bilstein) motsvara nya standarddämpare, och B6 ska motsvara nya sportdämpare men inte stenhårda och obekväma. B8 är riktigt hårda och korta dämpare för bana.
Givetvis finns det individer som tycker att B6 är alldeles för hård, och det finns de som tycker annorlunda. Precis som att en del tycker att R-Design är hårt och stötigt. Det är ju ganska individuellt.

https://workshop.bilstein.com/en/shock- ... -b4-b6-b8/
Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&a[…]

Kul att se att den är igång igen, om 1,[…]

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]