rosefors skrev: ↑ons 03 apr 2024, 19:21
euroman skrev: ↑ons 03 apr 2024, 10:41
... och bak sitter det Monotube(typ Bilstein B6 och B8 mekanik).
Hur vet du detta? Kapade du upp dämparen ? Och såg vadå?
Dessutom hur vet du att B4-dämparna är hårdare än RD-dämparna fram? Jämfört hur?
För att bilen blev mycket hårdare efter bytet än innan så var ganska enkelt och känna, det var bak dem var helt slut och börja läcka.
och hur jag vet det är för att jag läste direkt från volvo.
länk:
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ases/48279
Från hemsidan:
"Lägre och fastare chassi
R-Designens sportchassi har sänkts med 15 mm jämfört med det dynamiska chassiet för standardmodellerna S60 och V60 och fjäderstyvheten är 15 procent högre. Detta skapar äkta körglädje med total kontroll.
- Körupplevelsen ska framhålla dynamiken, utan att chassiet känns alltför hårt. Om chassiet är alltför fast, kan även slät asfalt kännas gropig. Vi strävar efter en sportig, men ändå komfortabel känsla, säger Peter Mertens, Senior Vice President Research and Development på Volvo Car Group.
Monotube-stötdämpare
S60 och V60 R-Design har monotube-stötdämpare baktill, med kompression och returdämpning via samma ventil. Detta ger ett kortare och snabbare vätskeflöde, vilket i sin tur innebär att stötdämparen reagerar snabbare.
Styvare bussningar motverkar svängningar och vridningar och rörelserna blir mer kontrollerade. De bussningar som fäster de bakre stötdämparna till chassiet är 20 procent styvare jämfört med det dynamiska chassiet. De främre bussningarna är 400 procent styvare för att motverka hjulhopp och skakningar.
Ett fjäderbenstötta under motorhuven binder samman fjäderbenen för att göra chassistrukturen ännu styvare.
Chassiet i XC60 R-Design är också styvare än standardbilens och köregenskaperna är mer dynamiska - utan att äventyra åkkomforten. Stötdämparens fjädrar och krängningshämmare har justerats och anpassats för att bli fastare och mer balanserade. Resultatet blir ökad kontroll och en mer sportig och vägnära körupplevelse."