Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1573989
rosefors skrev:Enrörs är det väl ändå inte. Bara nackdel på en OEM-dämpare.

R-design är hårdare och sannolikt kortare.
Vad jag har förstått är det enrörs på V60 R-Design, då de reagerar snabbare än en tvårörs.
#1573990
rosefors skrev:
KalleJ skrev: lör 23 mar 2024, 12:36 Ähh Bilstein B4 funkar med. Är originalen slitna är det stor förbättring oavsett.
Exakt. Nästan vadsomhelst av välkänt fabrikat är bättre än gamla slitna stötdämpare.
Om den begagnade man har är dålig, så varför nöja sig med något som blir bättre när man kan sätta på något som gör att det blir bra? Om man ändå gör sig omaket att byta avseende både arbetsinsats och kostnad?
#1573994
MarcusJ skrev:Bilstein B4 ska (enligt Bilstein) motsvara nya standarddämpare, och B6 ska motsvara nya sportdämpare men inte stenhårda och obekväma. B8 är riktigt hårda och korta dämpare för bana.
Givetvis finns det individer som tycker att B6 är alldeles för hård, och det finns de som tycker annorlunda. Precis som att en del tycker att R-Design är hårt och stötigt. Det är ju ganska individuellt.

https://workshop.bilstein.com/en/shock- ... -b4-b6-b8/
Äre så verkligen?? Tror de hamnar mer mitt imellan standard och sport för att passa båda.
Brukar sägas att de är 10% hårdare än standard och passade jävligt bra på Saab 9-5 aero med orginalfjädrar.
Bilagor
Skärmklipp.PNG
Skärmklipp.PNG (297.14 KiB) Visad 470 gånger
#1573995
MartinS skrev: lör 23 mar 2024, 15:27
rosefors skrev:Enrörs är det väl ändå inte. Bara nackdel på en OEM-dämpare.

R-design är hårdare och sannolikt kortare.
Vad jag har förstått är det enrörs på V60 R-Design, då de reagerar snabbare än en tvårörs.
Skillnaden mellan en enrörs och en tvårörsdämpare består i hur dämparoljan är separerad från gasen. I en tvårörs är det gravitationen. I en enrörs är det ett membran eller en flytande kolv. I det senare fallet innebär det att dämparen har ett mycket högre gastryck, som också är dess nackdel i form av kortare livslängd. Problemet är ju att så fort tätningen av någon anledning inte är OK så slutar dämparen att funka, till skillnad mot tvårörs som när den läcker olja fortfarande funkar sålänge det finns tillräckligt med olja kvar. Det är också därför enrörsdämpare har ett serviceintervall och varför man nästan alltid ser tvårörsdämpare som standard.

Fördelen med enrörs är att dom kan orienteras hursomhelst. Det går inte med tvårörs. En annan anledning är att dämparen har mindre benägenhet att kavitera/skumma med krävs bra skumpig väg för att det ska va ett problem, så gott som ett ickeproblem på en gatbil.

Valet av enrörsdämpare har att göra med särksilt behov på bekostnad av en kompromiss, inte att enrörs är bättre. Att en enrörsdämpare skulle "reagera" snabbare är alltså inte sant. Man ska nog tolka den formuleringen i artikeln som säljsnack mer än en sanning. Därför även tveksam på att enrörs faktiskt sitter original på RD, men ska kolla upp detta på min egen.
Senast redigerad av 3 rosefors, redigerad totalt 0 gång.
#1574006
Osäker på hur det är till V60, men till XC60 med R-design är det ingen skillnad på stötdämparna. Det är endast skillnad på fjädrarna.

Enklaste är att bara ringa valfri Volvohandlare, och prata med reservdelar. Dom ser ju direkt om det är någon skillnad, och om det finns olika varianter.
Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Fireline (Fisklina)

Fyllt tanken på Ingo som har nedsatt pris i […]

Bilen går normalt annars? Du får g&ari[…]