Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1574072
MartinS skrev: sön 24 mar 2024, 17:14 Kolvens diameter har väl inget med det att göra? Det är väl för att Bilsteins dämpare är av sk. upside/down typ, eller?

Original R-Designstötdämpare har en "normal" diameter på kolven.
Nu är jag ingen expert på ämnet men att den blir inverterad är effekten av att det är enkelörs där stången utgör röret. Jag vet ej om det finns enkelrörs finns i icke-inverterad version, men det skulle verka vara ett slöseri där invertering är önskvärt på fjädrrben (av macpherson typ) för att få den ökade stångdiametern och därmed ökat böjmotstånd.

Med ett större böjmotstånd kommer hjulets cambervinkel påverkas mindre vid sidokrafter. Det här är särskilt intressant på motorcyklar som gör att gaffeln där genom blir mycket styvare.

Från artikeln så känner jag igen det mesta. Att enkelrörs innehåller mer olja och hanterar värme bättre är en halvsanning. Genom att ha enkelrörsdämpare ges möjligheten att ha extern behållare och det är då det ges möjlighet till både större oljemängd och bättre kylning. Exempelvis öhlins som gick att köpa som tillsats från Volvo till T-5R har externa behållare just därför.
#1574912
Jag har en V60 -18 Classic R-Design där dämparna bak började läcka.

Bytte stötdämpare både fram och bak på min bil.

Fram sitter det Twinlube dämpare (samma som typ Bilstein B4 mekanik) och bak sitter det Monotube(typ Bilstein B6 och B8 mekanik).

Jag köpte 4st Bilstein B4 till min bil när autodoc hade 50% rea på chassidelar så gav kaffepengar runt om bilen (tror det var 2500kr)

Dessa är likvärdigt i hårdhet av dämparna bak på R-Design orginal mebn mycket hårdare än dem fram, så bilen blev väldigt trevlig att köra efter bytet! :) Kör dem ihop med orginal R-Design fjädrar.
#1575000
euroman skrev: Dessa är likvärdigt i hårdhet av dämparna bak på R-Design orginal mebn mycket hårdare än dem fram, så bilen blev väldigt trevlig att köra efter bytet! :) Kör dem ihop med orginal R-Design fjädrar.
Om man styvar upp framdämpningen men låter bak vara orörd brukar det resultera i en mer understyrd bil, vilket sällan upplevs som roligare och definitivt inte något som förbättrar bilens "kurvprestanda". Hur upplever du bilen mer än "trevlig att köra"? Nu bytte du ju från en trasig dämpning till en hel, så det i sig bör ju uppfattas som ett lyft så det kanske är svårt att göra en mer detaljerad utvärdering av original kontra de du nu satt på?!
#1575312
rosefors skrev: ons 03 apr 2024, 19:21
euroman skrev: ons 03 apr 2024, 10:41 ... och bak sitter det Monotube(typ Bilstein B6 och B8 mekanik).
Hur vet du detta? Kapade du upp dämparen ? Och såg vadå?

Dessutom hur vet du att B4-dämparna är hårdare än RD-dämparna fram? Jämfört hur?
För att bilen blev mycket hårdare efter bytet än innan så var ganska enkelt och känna, det var bak dem var helt slut och börja läcka.

och hur jag vet det är för att jag läste direkt från volvo.

länk: https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ases/48279

Från hemsidan:

"Lägre och fastare chassi

R-Designens sportchassi har sänkts med 15 mm jämfört med det dynamiska chassiet för standardmodellerna S60 och V60 och fjäderstyvheten är 15 procent högre. Detta skapar äkta körglädje med total kontroll.

- Körupplevelsen ska framhålla dynamiken, utan att chassiet känns alltför hårt. Om chassiet är alltför fast, kan även slät asfalt kännas gropig. Vi strävar efter en sportig, men ändå komfortabel känsla, säger Peter Mertens, Senior Vice President Research and Development på Volvo Car Group.



Monotube-stötdämpare

S60 och V60 R-Design har monotube-stötdämpare baktill, med kompression och returdämpning via samma ventil. Detta ger ett kortare och snabbare vätskeflöde, vilket i sin tur innebär att stötdämparen reagerar snabbare.

Styvare bussningar motverkar svängningar och vridningar och rörelserna blir mer kontrollerade. De bussningar som fäster de bakre stötdämparna till chassiet är 20 procent styvare jämfört med det dynamiska chassiet. De främre bussningarna är 400 procent styvare för att motverka hjulhopp och skakningar.

Ett fjäderbenstötta under motorhuven binder samman fjäderbenen för att göra chassistrukturen ännu styvare.

Chassiet i XC60 R-Design är också styvare än standardbilens och köregenskaperna är mer dynamiska - utan att äventyra åkkomforten. Stötdämparens fjädrar och krängningshämmare har justerats och anpassats för att bli fastare och mer balanserade. Resultatet blir ökad kontroll och en mer sportig och vägnära körupplevelse."
#1575327
@euroman jämför gamla dämpare med nya alltså? Den jämförelsen betyder absout inget annat än att dina dämpare fram var slut. B4-dämparna motsvarar vanliga standarddämpare och är dessutom för höga för RD-chassie.

Den där fjäderbensstöttan som sitter på är bara en säljgimmick. Den har ingen funktion, helt enkelt för att det inte är ett stag. Den är designad som en fjäder bara för att kunna sitta där och se glad ut.

Texten som påstår att det är enkelrörsdämpare vak har vi redan diskuterat tidigare. Det finns inget annat vi sett som styrker att så faktiskt är fallet. Mest troligt är att det är vanliga dubbelrördämpare bak pga skälen som nämnts tidigare.
#1575362
Nyttan i det lilla tunna flexibla "fjäderbensstaget" kan man naturligtvis fundera över och överdriva i marknadsföringsmaterial, men jag har svårt att tro att man ljuger i marknadsföringen och säger att bilen har en typ av dämpare som inte är sant. Varför menar du @rosefors att det inte skulle vara en enkelrörsdämpare bak?

Jag har mina gamla stötdämpare liggande, kan jag se på dom hur det ligger till egentligen utan att såga sönder dom?
#1575370
MartinS skrev: sön 07 apr 2024, 10:32 Nyttan i det lilla tunna flexibla "fjäderbensstaget" kan man naturligtvis fundera över och överdriva i marknadsföringsmaterial, men jag har svårt att tro att man ljuger i marknadsföringen och säger att bilen har en typ av dämpare som inte är sant. Varför menar du @rosefors att det inte skulle vara en enkelrörsdämpare bak?

Jag har mina gamla stötdämpare liggande, kan jag se på dom hur det ligger till egentligen utan att såga sönder dom?
Har du möjlighet att ta bilder på dom? Dom borde ju som minimum se annorlunda ut än övriga originaldämpare.

Vi diskuterade lite ovan varför det ur ett OEM-perspektiv finns fler nackdelar än fördelar med att ha enkelrörsdämpare på en serieproduktionsbil med den målgrupp som dessa bilar har. Valet skulle vara ologiskt ur både produktions/konstnadsperspektiv, livslängd och funktion/nytta. Tror helt enkelt att sannolikheten är högre att det är vanliga dubbelrörsdämpare som sitter på trots allt på sålda bilar och att den där texten kommer från nån utvecklingsbil/testbil.

Men men vi får väl se, förr eller senare lär vi ju få reda på det när nån sätter kapen i en dämpare.

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&au[…]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]

Jag förstår, en del saker går ju […]

Röret är rätt lätt att ta loss[…]