Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av larso164
#1573618
Ska byta bromsskivor och bromsbelägg bak på min frus V60cc från 2016. Har bara gjort det själv en gång förut och då på på min gamla V70.

Behöver jag köpa något mer än bromsskivor och bromsbelägg? Typ kopparpasta m.m.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1573621
Jag brukar lägga lite aluminiumpasta på "monteringsblecken" som bromsbeläggen sitter i.
Vet att en del även lägger detta på beläggens baksida, jag har dock inte gjort det på de Brembo-delar jag senast monterade.
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed ... 2000017188
.
Montering belägg bak.jpg
Montering belägg bak.jpg (19.03 KiB) Visad 942 gånger
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1573630
@larso164, Kör på Textar Cera Tec på beläggens glidytor och Textar Hydra Tec på glidpinnarna https://textar.com/en/service-products/
Användarvisningsbild
av MartinS
#1573644
Monteringsbläcket rostar inte, så någon form av pasta drar väl bara till sig skräp tänker jag. Jag monterar "torrt", men det är lite som religion tror jag,,, Skulle jag ha någon form av pasta skulle jag ha ett väldigt tunt lager under bläcken.

Du behöver kunna backa den elektriska handbromsmotorn, antingen med en "felkodsläsare" eller ett batteri, eller så tar du bort elmotorn och skruvar tillbaka handbromsen manuellt. Finns säkert massor med klipp på Youtube hur du går till väga.
Användarvisningsbild
av larso164
#1573984
MartinS skrev: ons 20 mar 2024, 08:37 Du behöver kunna backa den elektriska handbromsmotorn, antingen med en "felkodsläsare" eller ett batteri, eller så tar du bort elmotorn och skruvar tillbaka handbromsen manuellt. Finns säkert massor med klipp på Youtube hur du går till väga.
Det räcker alltså inte med att man inte har den åtdragen? Vi har den automatiska handbromsfunktionen avstängd på båda bilarna.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1573988
Precis, du behöver backa handbromsmekanimen inuti oket. Antingen med dator/felkodsläsare, genom att ansluta ett batteri eller ta bort motorn och skruva tillbaka den manuellt.

Batteri:


Skruva tillbaka manuellt.



Jag tycker det är dumt att dela på ok och motor för att skruva tillbaka manuellt, det är stökiga skruvar och det är en risk att det inte blir tätt efteråt.

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]

Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär 1 […]