Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1573506
Hej,

Jag har en Volvo XC60 2012. En fjäder verkar ha gått sönder på det inre dörrhandtaget vid förarsätet. Det är slappt. Jag har läst runt på forumet och hittat ett liknande problem i länken längst ner här. Ganska bra beskrivet med lite bilder. Läser man tråden noggrant verkar dock slutsatsen vara att fjädrarna som diskuteras inte passade utan att de togs från en skrotbil av annat märke. Volvo vill byta halva dörren för en lite fjäder för 1000-tals kronor. Jättekonstigt och dåligt tycker jag. Jag undrar om någon har erfarenhet av att byta detta? Det jag undrar är var man skulle kunna köpa en fjäder som passar samt hur man går till väga för att byta den. Gärna så detaljerad info som möjligt. Jag har sökt på nätet efter fjädrar men hittar ej något som ska passa just till XC60 2012, hittar inte ens något för XC60 utan att ange specifik årsmodell.

(Jag lyckades hitta en amerikan på nätet som vände fjädern upp och ner och fick det att fungera. Han hävdade att man kan göra så om den gått av på "rätt sätt" så att det fortfarande sticker ut tillräckligt mkt för att den ska sitta fast om man vänder fjädern.)

viewtopic.php?p=1566058

Tack på förhand!

Mvh Ola
#1573513
Tjena!
Fjädern finns inte att köpa löst tyvärr. Den går av på grund av att en undertillverkare har använt ett annat stål än vad som var tänkt. De säljer inte fjädern vidare som reservdel till Volvo.
Där blir det ett problem.

Märkligt att jag inte sett Micces svar, men jag såg att han editerat sitt inlägg och då blir det svårt att få en notifiering.
Jag inser nu att jag har förväxlat det med den bakre handtagsfjädern vs den främre handtagsfjädern. Den är ju grövre och lite längre när jag tittar på den, så det är precis som Micce nämner. Det var ju lite tokigt att jag inte såg det tidigare.
#1573537
@Xc60pearl, Se om du kan få tag i en dörrsida från bildelsbasen, enklast att byta. Hade jag köpt ett nytt handtag för de 2200kr hade jag ändå flyttat över fjädern. Fjädern spänns och vilar på en "hake" eller en typ av liten avsats som man lätt lossar den från när sprinten är tillbaka som håller det inre handtaget på plats

Var dock försiktig med att lossa wiren till själva dörrlåset, råkade få den att lossna och den vart lite knepig för mig att få dit

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]