Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jire
#1572619
Hej!
VOLVO V60 2014 - AUTOMAT
Ratten har börjat vibrera och hoppat fram och tillbaka höger och vänster.
Vid lägre hastighet runt 25-60 km/h ser man tydligt hur ratten rör sig snabbt höger och vänster, se video via länken nedan.
https://vimeo.com/921435579/d922d65a50?share=copy
Rattens rörelse står i direkt proportion till bilens hastighet. Låg hastighet = långsammare ryck fram och tillbaka.
Vid högre hastighet övergår ryckningarna till en vibration i ratten.
Jag planerar att byta till sommardäck så snart som möjligt för att se om det påverkar läget innan jag går till verkstan.

Kan det vara obalanserade däck? (Blir däck "plötsligt" obalanserade" av sig själva efterhand man kör?)
Kan det vara bromsbelägg som ligger på eller ligger ojämnt? (inga missljud finns förutom möjligten svagt vibrerande ljud vid högre hastigheter)
Jag har också en svag känsla att bilen drar lite svagt åt vänster sedan detta uppkom.

Volvon är köpt begagnad på bilfirma för 3 månader sedan.
Någon som varit med om samma eller har tips?
Tack på förhand
av kebabpizza
#1572634
Skeva bromsskivor kan "justeras" genom svarvning men jag tror knappast att någon håller på med det idag då det inte lönar sig och att skivorna oftast ändå är slut.
Orsaken är ju oftast att dom har blivit för tunna och då slår sig mycket lättare, t.e.x. efter några hårda inbromsningar.
Men även rost kan vara orsaken om fordonet har stått still längre perioder och en sådan skiva kan i teorin gå att svarva, men det är knappast lönt då heller.
Användarvisningsbild
av Puman
#1572642
Råkat ut för samma fenomen. Det var en kolv i högra bromsoket fram som blivit trög och inte släppte helt, försökte motionera upp dom men fick till slut ge upp och bytte bägge oken.
Kör någon mil med vibrerande ratt, stanna och känn på fälgarna. Är någon av fälgarna fram varmare än den andra kan du ha samma problem.
av Jire
#1572659
Tack för svaren! Är det uteslutet att det skulle vara obalanserade hjul?
Jag ska försöka känna efter ojämn värme på skivorna efter nästa körning!
av rosefors
#1572938
Det där ser inte ut som bromsskiva och kan inte heller vara obalans i hjul. Det är nått annat som är tokigt. Skada på däck eller på fälg mer troligt men du kommer lätt se vad det är om du pallar upp bilen och lägger den i växel med motor igång. Är det inte AWD räcker det ju fram.
av S6024t
#1572944
Inte nått med skivorna. Kan nästan lova att det är ett framdäck som separerat/bula i mönstret/,du kan säkert känna det om du känner ned handflatan på mönstret!
Associationsleken, är ni med? ;-P

Fireline (Fisklina)

Fyllt tanken på Ingo som har nedsatt pris i […]

Bilen går normalt annars? Du får g&ari[…]

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]