Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1571819
Drog på semester i 3 veckor och kom hem till inga bromsar och varning på displayen om låg bromsvätska.
parkeringsbromsen hade kärvat fast också så det small rejält när jag rullade igång.

Hällde på DOT 4 och det gick i kanske 3 deciliter, så varningen försvann men bromsen är fortfarande väldigt dålig och tar bara i bottenläge om man tar i lite.

Har haft noll problem med bromsarna tidigare och använder den för daglig pendling. Satte i nya bromsklossar fram på verkstad för någon månad sedan.

Vad kan orsaka detta genom att bara stå still 3 veckor, och hur fixar jag till det? All hjälp mottages med stor tacksamhet då jag är extremt beroende av fordonet redan på Måndag.
#1571839
Om handbromsen "fastnar" så kan bromsen "ligga på" och då kan det bli så varmt att broms vätskan "kokar" och bromsverkan kan helt eller delvis försvinna. Fixa handbromsen och byt bromsvätska, den blir ganska fort gammal (ska bytas vartannat år).
#1571871
Japp, det var inga problem alls efter bromsbytet. Kört några månader sedan dess. Problemet dök upp efter att den stått stilla i 3 veckor. När jag parkerade så var allt tipp topp, men då vi kom hem och jag satte mig i bilden så gick bromspedalen i botten. Har en V60 2013 automat btw.
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]