Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EMJA
#1571566
Jag använder en ”TOPDON ArtiDiag500”. Det är tyvärr det bästa jag har att tillgå.
Jag kan ju se live data där den räknar misständningar.
Den visar aldrig misständning för en viss cylinder. Utan det är alltid under ”Misfire Counter, Total”
Och där kan den registrera upp emot 200 misständningar under för första minutrarna vid en kallstart.
Och ju varmare motorn blir, desto färre misständningar registreras.
av EMJA
#1571571
Jag skulle säga att gasspjället är okej. Det verkar ju fungera som det ska. Det är inte kliniskt rent. Men inte heller så smutsigt att jag tror det kan ställa till med något.
Men dom kanske är känsligare än man tror? Kanske värt att rengöra?
Gör det någon skillnad på att ”lära in” spjället på nytt?
av vjohnj
#1571577
Men det kanske finns nån i din närhet (Alingsås som det står i din profil) som kan ha ex vida eller liknade som kan läsa livedata från alla cylindrar separat, samt djupare urläsning
av Jonas_latt
#1571625
Finns garanterat felkod.
Du skulle ha tjänst på att lämna in den direkt och bara gjort en felsökning.

Stift mm drar snabbt iväg i pengar.
Skriv vart du bor så finns det säkert någon här som kan hjälpa dej att felsöka
av EMJA
#1571639
Ja, jag får i alla fall inte fram någon. Och kan inte tänka mig att det skulle kunna finnas motor-relaterade/ utsläpps-relaterade felkoder som bara Vida kan se? Är inte det hela grejen med OBD/OBDII?

Ja det är lätt att säga nu.

Jag tvivlar faktiskt på det.
av EMJA
#1571673
Ja jag har varit inne på det också.
Men det förklarar inte att den misständer kraftigt på tomgång vid kallstart?
Och det förklarar inte att den tycks gå fett. (Ryker och luktar skit från avgaserna, sotar ner stift)
Filtret är integrerat i pumpenheten. Och inget jag fysiskt har tittat på.
Men jag har hållt koll och loggat bränsletrycket vid olika förutsättningar. Och jag har inte kunnat se dippar i trycket eller nått annat konstigt.

Tack för svar! Jo, det blir nog en vana. Man[…]

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]

Vindrutespolning

Bytte spolarpump få nu fungerar det igen👍

Oljud under bilen

Blir tokig på den här biljäveln, h[…]