Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EMJA
#1570935
Min 2012 V60 T6 (B6304T4) misständer på en eller flera cylindrar. Jag får inga felkoder och den tänder inte motorlampan.

När motorn är kall misständer den tydligt på tomgång. När motorn är varm misständer den bara vid acceleration/ belastning. Ibland kraftigt, ibland inte alls.

Jag har testat med :
Nya tändstift.
Fräsch soppa i tanken
Kontrollerat kablage och jordning till spolar.
Säkerställt att den inte dra ”tjuvluft”.
Rengjort MAFen.
Bytt främre lambdasond

Jag har kört fast och vet inte riktigt hur jag ska komma vidare.

Någon som har nått tips?
av JcN
#1570937
När min V40 2.0T-00 misstände var det en spricka i godset på en tändspole och den misstände främst vid acceleration men gav inte någon felkod/motorlampa. Har du noga synat alla tändspolar då jag antar det är 1 per cylinder?

// Jonas
av EMJA
#1570944
Okej! Ja jag kanske ska ta en närmare titt på tändspolarna! Fick byta ut en för inte så längesedan. Så kanske är någon mer som är på väg att ge sig.
av EMJA
#1571421
Lite uppdatering.

Jag köpte en ny Volvo original tändspole som jag har flyttat runt på alla cylindrar utan att märka nån som helst skillnad.
Så jag tror jag kan utesluta att någon tändspole är dålig.

Spridarna är som sagt testade. Och om inte firman som utförde spridartestet har blåst mig så kan jag ju utesluta att någon av spridarna skulle vara dålig. Har också dubbelkollat att ingen läcker.
Bränsletrycksgivaren på fuelrailen är utbytt. Trycket ligger på ca 390kPa på tomgång när pumpen har en dutycycle på omkring 38%.

I går kväll gick jag över kablage till spolar och spridare en gång till. I hopp om att hitta någon skadad kabel. Men kablar, kontaktstycken och jordpunkter verkar det inte vara något fel på.

När jag tittat på live data i kina-felkodsläsaren får jag värden från MAP, MAF, motortemp, yttertemp osv. Och det är inget värde som sticker ut, verkar konstigt eller är uppenbart fel.

Har beställt ytterligare en uppsättning original-tändstift och en ny MAP-sensor nu i ren desperation:P
av EMJA
#1571449
Nej, det är jag säker på att jag inte har. Då hade ju motorn gått illa hela tiden. Misständningarna försvinner när motorn blir varm. Då märks dom bara under acceleration.
av EMJA
#1571556
Idag testade jag med nya stift (NGK). Jag dubbelkollade elektrodavståndet. (1,016mm)
Det blev ingen skillnad.

Men, det positiva med nya stift är att nu kan jag provköra ordentligt och sen ta ur stiften och på så vis se om det händer något på en specifik cylinder.

Jag har trott att motorn gått fett på grund av att den misstänt mycket. Men nu tänker jag snarare att den misständer på grund av att den går för fett.
Så förmodligen kommer alla stiften bara vara sotiga. Och då troligtvis ganska jämnt sotiga.

Så fokus nu ligger på att hitta orsaken till att motorn går fett.

Fortfarande inga felkoder efter oräkneliga kallstarter och provkörningar.

Jag har en ny främre lambdasond.

Jag har en ny laddtryck/ insugstemp/ atmosfärstryck -sensor

Jag har en ny bränsletrycksgivare. Den på fuelrailen.

Jag är 99% säker att jag inte har något tjuvluftsläckage. (Ska testa med en röktestare ikväll, bara för att kunna utesluta det)

Motortempgivaren verkar visa korrekt.

Andra komponenter som uppenbart har med luft/ bränsle-blandningen att göra är väl MAF-sensorn och MAP-sensorn.
Dom är rengjorda och ger värden i felkodsläsaren. Frågan är bara om de värdena är korrekta.


Någon som har nått tips på nästa steg?
Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]