Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S65D
#1568911
Hej, har sedan några år tillbaka upptäckt att min S60 2016 för oljud när man kör över väggupp och det är minusgrader ute.

Även om man kör i väldigt låg hastighet på vägguppen gör den ljud ifrån sig. När man kört en stund dyker inte ljudet upp igen, även om man kör över guppen i lite högre hastighet. Samma gäller under andra årstider, då är den alltid knäpptyst.

Ljudet kommer från endast från hjulhusområdet vänster fram. Själva ljudet kan jag bäst beskriva som ljudet om man snabbt hade satt i och direkt rest sig upp ur en äldre säng med gnisslande fjädrar. :-/

Har originalfälgar från Volvo (Ixion III) och däckdimension 235/40R18 monterade just nu så jag tänker att det inte har med saken att göra.

Har någon annan varit med om det i just kallare väder efter att bilen stått parkerad ett tag? Tacksam för alla tips.
av Pellebob
#1569198
Hej , Har exakt samma fenomen på v60 cc -17 se några år. Och här är det båda sidor som gnisslar olika mycket.
Kunde inte kommit på bättre beskrivning. Hoppas att någon har några idéer om vad det kan vara ,ganska irriterande vintertid väntar bara på plusgrader så skiten tystnar.
av gladiator138
#1570088
Har precis samma problem med min V60-18. Håller med om beskrivningen till 100 %, ökar även med kylan. Var uppe i norr och körde i -35 och då lät det även i mindre gupp.

Följer tråden med spänning.
av Edvin73
#1570111
Hej !
Jag undrar också vad detta kan var för jag har samma ljud på min Xc60 -17.
Bara när det är minusgrader. Vänster fram låter det som.
Orginalbil med orginalfälgar här med. Intressant om det är någon som vet
EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]