Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1568813
Har en V60 2015.5 som til tider oppfører seg litt ugreit. Jeg var ikke kjent med problematikken med stempelringer på tidlige VEA-motorer når jeg kjøpte bilen, men fant ut av dette ved ren tilfeldighet litt etter kjøp.

Hva slags forvarsel får man når dette begynner å bli et problem? Jeg kjører ikke langt nok på et år til at jeg vil merke noe dramatisk økt oljeforbruk (og man kan jo ikke peile oljen heller, takk til Volvo som mente man ikke trengte peilepinne. Vet den kan sjekkes elektronisk, men på VEA-motorer så viser den visst ikke noe endring før man har for lavt nivå). Jeg er også litt usikker på om problemet rammer 1.5-literen siden det er andre stempler på disse i utgangspunktet for å gi det lavere motorvolumet.

Symptomene jeg merker er følgende:

- Av og til, spesielt ved kaldstart, begynner bilen å rykke litt. Dette varer i noen sekunder, så gir den seg helt. Ingen feilkoder.
- Har ved to anledninger hatt ekstreme feiltenninger på en sylinder. Det har vært konstant og det hjalp ikke å starte bilen på nytt. Dagen etter var det derimot helt fint igjen i begge tilfellene, så fikk ikke utført noe feilsøk knyttet til det.
- Det er alltid et lavt antall feiltenninger på alle sylindre etter hver tur. Jeg finner ikke noe klar informasjon på om dette er normalt eller unormalt, og Volvo nekter egentlig å svare noe utover at "om du ikke merker noe er det ikke noe galt".

Bilen har gått 88000km og tennplugger er skiftet uten at det endret på noe.

Dersom 1.5-literen er rammet av de samme problemene som 2.0-literen hadde jeg også satt pris på om jeg kunne få hjelp til å dokumentere/bekrefte det, da jeg har en sak på gang mot forhandleren jeg kjøpte bilen av siden jeg i alle tilfeller mener at noe er galt med bilen og at dette er noe de burde fikse. Er det i tillegg et kjent (og dokumenterbart) problem med stempelringer også på denne vil jeg ha krav på å få det utbedret i henhold til norsk kjøpslov uansett.

Håper på noen oppklarende svar og kanskje noen tips til hva som kan være feil :)
#1570042
För hög oljenivå=trycker ut lite olja i vevhusventilationen och bilen går fett o ryker ett par sekunder.
En spridare som läcker är en annan möjlig orsak.
Det är lätt att kolla.
Ta av tändstiften och lys ner i cylindern medan någon vrider på tändningen. Pumpen går då igång och läcker injektorn ser du det i tändstiftshålet.

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som […]

Volvo 960 dricker mycket

Hej, jag har volvo 960 2.5L automat. Den dricker d[…]

Hej, har en Volvo s40 2. Varvtalet ligger kvar (st[…]

Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]