Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rosefors
#1567563
Beroende på när bilen är köpt så är det eventuellt ett krav mot säljaren (om det var en bilfirma) som man kan vända eventuellt krav mot. Annars blir det nog svårt.

... vilket jag nu såg den inte är.

Då är det planB som gäller. Skademinimering i form av att börja undersöka vad en motor kostar om man letar själv.

Annars sälja bilen som den står.
av rosefors
#1567566
En kommentar ang att bara byta toppen.

Visst, det är nått man kan göra själv i garaget men jag förstår att en verkstad säger nej till det. En verkstad måste ju lämna garantier på jobbet och det är ingenting man gärna gör om det är massa jack i kolvarna och andra eventuella skador som verkstan inte kan avgöra utan att plocka ner hela bottendelen också.
av Lobocut
#1567578
Konsumentköplagen gäller bara om du har köpt bilen från ett företag.

Som jag förstår dig, så har du köpt bilen privat. Då gäller köplagen. Köplagen är väldigt lik konsumentköplagen, med undantag att köplagen går att avtal bort. Så allt handla om vad ni skrev i papperna när du köpte bilen. Om det står där att köplagen inte gäller, så kan du inte göra något. Då är det bara att betala själv.

Har köplagen inte avtalats bort, då är det fullt möjligt att reklamera till den som sålde dig bilen.

18 § Kan vara aktuell, om servicen inte är korrekt utförd av verkstan som gjorde den. Eller 19 § 3 st.

Vill inte säljaren göra något, så ligger bollen hos dig. Det är du som måste dra det rättsligt.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1567625
Servicen verkar va gjord enligt tillverkarens service-schema om jag förstår tråden rätt.

Men verkstaden har väl inte sagt vad som orsakat remhaveriet eller? Vore ju intressant att veta för att det inte skall hända igen på en ny motor.
av S65D
#1567669
s6025t skrev: ons 17 jan 2024, 19:51 Multiremmen ska bytas var 9000 mil men det missar fristående verkstäder
https://www.motormagasinet.se/article/v ... sintervall
rosefors skrev: tis 16 jan 2024, 21:47 I en annan tråd konstaterades att tillverkaren och leverantören av originalfrihjulet (INA) specat ett intervall. Trot det var 12000 mil. Hjulet får dock jobba betydligt hårdare på diesel än bensinbilar så det kan nog variera.
Vet att det gjordes ett byte av multirem på en XC60 D4 MY13 jag hade för längesen. För ett par år sedan var min S60 D4 MY16 på service och då talade PST:n om ett byte av multirem men kom sedan tillbaka och sa ”glöm det, VEA har inte multirem”. Stämmer det? Har inte lyckats hitta någon info om det.
Användarvisningsbild
av Derank
#1567673
S65D skrev:
s6025t skrev: ons 17 jan 2024, 19:51 Multiremmen ska bytas var 9000 mil men det missar fristående verkstäder
https://www.motormagasinet.se/article/v ... sintervall
rosefors skrev: tis 16 jan 2024, 21:47 I en annan tråd konstaterades att tillverkaren och leverantören av originalfrihjulet (INA) specat ett intervall. Trot det var 12000 mil. Hjulet får dock jobba betydligt hårdare på diesel än bensinbilar så det kan nog variera.
Vet att det gjordes ett byte av multirem på en XC60 D4 MY13 jag hade för längesen. För ett par år sedan var min S60 D4 MY16 på service och då talade PST:n om ett byte av multirem men kom sedan tillbaka och sa ”glöm det, VEA har inte multirem”. Stämmer det? Har inte lyckats hitta någon info om det.
Den har multirem. byt PST.
#1567906
Konstigt nog har detta hänt mig två sommar i rad.

Jobbar som mekaniker och byter remmen minst en gång om året.
Första gången kugga motorn 2 kugg. Jag nolla motorn på nytt och den gick ett år.

Andra gången kugga den runt 8-10 kugg och toppen blev skrot.
En dag att riva ner.
En dag att montera ihop
Nyrenoverad topp 10.000kr plus packningar mm. Sluta på 15.000.

Generatorn bytes denna gången för säkerhets skäl. Plus ac pump

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]